Vi vill tipsa om en intressant artikel i SVD från den 25/4. Artikeln handlar om en undersökning som gjorts av the Economist Intelligence Unit och sponsrats av språkföretaget EF. I den globala undersökningen har man frågat högre chefer om vad de tror om kommunikation och språkkunskaper, och nio av tio tror att de kommer att få fler utländska kunder under de kommande åren. Hälften uppger att kommunikationsbrist har hindrat stora affärer.
Ord som mångkulturell, språkbegåvad och flerspråkig torde bli vanligare och vanligare i platsannonserna. Samtidigt har vi på GLOBALscandinavia märkt av hur intresset för främmande språk avtar bland studenterna, och då tänker vi speciellt på tyska språket. En av bovarna i dramat är det svenska betygssystemet, som i flera år har gynnat så kallade taktikval. Man kan välja bort ett svårt ämne, som tyska eller franska, och istället välja en kurs som ger lika många poäng, men som är lättare att nå högsta betyg i. Självklart väljer man då bort erkänt tunga pluggämnen som tyska och franska.
Att läsa främmande språk kommer alltid att vara tungt. Det går inte att poppa till de tunga grammatiksjoken eller komma på ett ungt och hippt sätt att traggla verbböjningar. Ändå har vi och många med oss ett närmast outsinligt behov av bland annat tyskspråkig personal. Vi måste börja synliggöra frågan innan det är för sent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar