Dagens föreläsningar bjöd på allt från content marketing
till kriskommunikation och corporate personal branding, allt under samma
paraply – kommunikation i sociala medier.
Jenny Hahn von Dorsche från Telenor startade dagen med att
berätta om hur hon lät språkträna sina kollegor i samband med krisen som
uppstod genom ett olyckligt Facebook-inlägg från en kund. Jenny berättade att man genom att använda ett korrekt språk
skapar en trovärdighet som är viktig för företaget, inte minst i
krissituationer. Hon betonade också hur mycket resurser företaget sparar genom
att skapa en krisplan redan innan krisen har skett, så att alla i företaget är
informerade och vet hur de ska agera och hur man går ut med rätt information.
Flera av dagens talare listade enkelhet, relevans och tillgänglighet
som de mest effektiva sätten att tillfredsställa och möta sina kunder genom
sociala medier.
– Även den enklaste formen av marknadsföring måste vara
logisk – även på nätet, menar Anders Prinz från SVT.
Tillgänglighet handlar också om att veta vad dina kunder
pratar om och att leta där kunderna finns. I ett samhällsklimat där
kommunikation sker på mottagarens villkor är kommunikation på rätt språk
nyckeln till att nå fram till kunden och skapa en fördel som gör att ditt
företag blir ihågkommit. GLOBALscandinavias vision är att hjälpa andra företag
att lyckas internationellt. Vi vill hjälpa till att överbygga språkbarriärer genom att leverera översättningar med hög kvalitet som fungerar på just den marknaden och i den kultur som de ska användas.
Efter en lärorik och inspirerande dag fortsätter vi vårt
arbete med att förbättra kommunikationen för oss och för andra företag. Här är några
nyttiga tips som vi tar med oss från mässan:
- ”Vid en krissituation: ta reda på vad som har hänt, visa ödmjukhet, acceptera inte skitsnack och öva upp era språkkunskaper!” – Jenny von Dorsche, Telenor
- ”Bygg ditt personliga varumärke genom att vässa din nätprofil – sluta leta och bli hittad istället. Besvara frågorna: Vem är du och varför ska besökaren bry sig?” – Jaqueline Kothbauer, Varumärkesstrateg
- ”För att skapa en bra och enkel design på din hemsida: Välj en bra färgpalett, välj ett enkelt typsnitt och lägg saker där folk är vana vid att se dem.” – Anders Printz, SVT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar