måndag 28 juli 2014

Näringslivet förlorar på att inte ta vara på språken


Vi på GLOBALscandinavia har tidigare diskuterat vikten av språk i skolan och en ny rapport visar på just detta. Eleverna behöver sitt modersmål parallellt med svenskan för att så småningom kunna bidra till att berika näringslivet, både i Sverige och globalt. Jämfört med Frankrike och Tyskland har vi ungefär dubbelt så många flerspråkiga personer i Sverige, ändå tar man inte vara på detta och erbjuder tillräckligt med modersmålsundervisning och svenska i praktiken. Läs Språkrådets intressanta artikel på DN debatt.

måndag 14 juli 2014

Praktikanter berikar vårt arbete - Mohanad


Namn: Mohanad Hayatleh

Ålder: 18 år

Praktikperiod: Period 2 (14 juli- 8 augusti)

Bakgrund/utbildning/skola: Jag går på S:t Petri läroverk, där jag läser den naturvetenskapliga linjen.

Det här kommer jag få göra under min praktiktid: Analysera konkurrenter, få översätta lite och se hur ett företag fungerar.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Hur en översättningsbyrå samarbetar internt och åstadkommer nya saker. Jag vill lära mig att också delta och kunna arbeta med vänner eller kollegor bättre.

Hur kommer det sig att du sökte praktik i sommar: Jag tycker att erfarenheten verkar vara viktig på arbetsmarknaden och då är det bra att börja jobba så tidigt som möjligt!

Varför just på GLOBALscandinavia: Jag ansökte inte direkt till GLOBALscandinavia, utan genom Ung i sommar. Dock låter jobbet både kul och lärorikt.

Hur hittade du oss: Ung i sommar, jag lärde mig dock mer om företaget genom den officiella hemsidan.

Det här visste ni inte om mig: Namnet Mohanad härstammar från arabiska och betyder ”svärd”.

Språk utöver svenska: Engelska förstår och talar jag utmärkt! Arabiska och tyska kan jag lite av.

Det här klarar jag mig inte utan i min vardag på praktiken: Jag är inte säker ännu, men min egen gissning är antagligen varm choklad.

Motto: ’’Better safe than sorry’’ 

Praktikanter berikar vårt arbete - Isabella


Idag började praktikanterna Isabella och Mohanad här hos oss på GLOBALscandinavia i Malmö. Vi hoppas att de kommer få en lärorik praktik här i sommar och vi börjar med att presentera Isabella.
Namn: Isabella Luong
Ålder: 17 år
Praktikperiod: Andra perioden, 14 juli – 8 augusti
Bakgrund/utbildning/skola: Ekonomiprogrammet på Malmö Borgarskola.
Det här kommer jag få göra under min praktiktid: Uppgifter inom sociala medier, analysera, göra research om våra kunder och om vår bransch, översätta etc.
Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Hur det går till i ett företag och hur man samarbetar internt. Jag vill också lära mig att ta ansvar i min roll och att utvecklas samt lära mig mer.
Hur kommer det sig att du sökte praktik i sommar: För att få erfarenheter och komma in i arbetslivet.
Varför just på GLOBALscandinavia: Ung i sommar erbjöd mig en plats här och det verkade vara ett intressant företag.
Hur hittade du oss: Genom Ung i sommar
Det här visste ni inte om mig: Lyssnar på kpop (koreansk popmusik).
Språk utöver svenska: Engelska, kantonesiska (kinesisk dialekt) och lite spanska.
Det här klarar jag mig inte utan i min vardag på praktiken: Motivation.

fredag 27 juni 2014

Abc leder fram till 123!

Goda språkkunskaper i ung ålder har stor påverkan på andra ämnen  i skolan. Läs den intressanta artikeln från Språktidningen som visar på en forskning om just detta.

.


torsdag 26 juni 2014

Hi I'm Malmö!

Vi är stolta över att ha kontor i denna fantastiska stad! Se själv så förstår du vad vi menar! 

/GLOBALscandinavia


tisdag 24 juni 2014

Att kommunicera rätt

Att använda rätt språk och anpassa kommunikationen utifrån kunden är något vi på GLOBALscandinavia anser vara mycket viktigt. Det är också viktigt att göra ett bra första intryck för att skapa långvariga relationer inom våra samarbeten. 

Se följande artikel som berör just dessa frågor: http://blog.kissmetrics.com/human-over-live-chat/




onsdag 18 juni 2014

Just nu: Sommarkampanj - vi jobbar när du är ledig!



Njut av din semester och låt oss ta hand om era översättningar.
I sommar erbjuder vi 10 % rabatt och kampanjen gäller t.o.m 31/8 2014.

Uppge koden GLOBALsommar14 för att erhålla rabatten.
Trevlig sommar önskar vi på GLOBALscandinavia!

måndag 16 juni 2014

Praktikanter berikar vårt arbete - Gustav och Elsa

Idag har Gustav och Elsa börjar sin praktik här hos oss på GLOBALscandinavia i Malmö. De har precis avslutat andra ring på gymnasiet och fick praktikplatsen via Ung i sommar.

Välkomna hit och hoppas att ni får en givande praktikperiod här hos oss på GLOBALscandinavia!



Namn: Gustav Faxius


Ålder: 18 år

Praktikperiod: 16 juni – 11 juli

Bakgrund/utbildning/skola: Studerande Malmö ProCivitas, Samhälle-idrott, tredje läsåret efter sommaren.

Det här kommer jag få göra under min praktiktid: Konkurrentanalys, översättning, kommunikation och marknadsföring bl.a. via sociala medier.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Jag vill lära mig om hur ett företag fungerar och lära mig om vanliga rutiner som krävs på ett jobb.


Hur kommer det sig att du sökte praktik i sommar: Största anledningen är för att jag vill få mer erfarenhet om hur det är att arbeta men även få mer kunskaper, som jag sedan kan ta med mig i framtiden.


Varför just på GLOBALscandinavia: Arbetsuppgifter som verkade intressanta men framförallt att det var uppgifter som hade betydelse för själva företaget, så man känner sig delaktig.

Hur hittade du oss: Fick min praktikplats via Ung i sommar.


Det här visste ni inte om mig: Fotbollsspelare i Kvarnby IK.

Språk utöver svenska: Engelska och spanska.

Det här klarar jag mig inte utan i min vardag på praktiken: Vill ha en planering så jag kan förbereda mig på bästa sätt.

Motto: Träning ger resultat.



Namn: Elsa Fahl


Ålder: 17 år (18 i höst)

Praktikperiod: 16 juni - 11 juli

Bakgrund/utbildning/skola: Jag går på Malmö latinskola, där jag i höst börjar sista året på Humanistiska programmet.

Språk: Svenska, engelska, tyska och lite japanska.

Det här kommer jag få göra under min praktiktid: En konkurrentanalys, uppgifter i sociala medier och kundhanteringssystemet, översättningar.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Hur en arbetsplats fungerar och hur det går till när man översätter.

Hur kommer det sig att du sökte praktik i sommar: Mina föräldrar motiverade mig till att söka praktik men jag insåg också själv att det är ett bra sätt att få erfarenheter av arbetslivet. Och att tjäna pengar är inte fel!

Varför just på GLOBALscandinavia: Jag sökte praktik via ”Ung i sommar” och erbjöds en plats här. Jag tyckte det lät kul, så jag tog den.

Det här visste ni inte om mig: Jag har ett passionerat intresse för TV-serier.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag tycker det är lite irriterande när folk säger ”han” när det ska vara ”honom”.

Det här klarar jag mig inte utan i min vardag på praktiken: Jag har bara varit här en halv dag hittills, så det återstår att se!



onsdag 11 juni 2014

Språk och hållbarhet


Vi håller givetvis med! Både språk och hållbarhet är en viktig del av vår vardag här på GLOBALscandinavia.


tisdag 10 juni 2014

"tack själv. Kassaskåp resa"

Nu så här inför semestertider bjuder vi på ett exempel av ett fall där det hade lönat sig att fråga en modersmålstalare om översättningen är vettig. "tack själv. Kassaskåp resa"
 
Hälsningar,
Vi på GLOBALscandinavia
 

tisdag 3 juni 2014

Hej då!



Idag arbetar jag min sista dag på GLOBALscandinavia. Det har varit drygt ett och ett halvt år av hårt arbete, utveckling och gemenskap.

Då jag kom ny till företaget var det lätt att imponeras av översättarkollegornas höga kunskapsnivå och deras noggrannhet och omsorg om detaljer och nyanser. Det gjorde det lätt att känna en stolthet och trygghet i att marknadsföra och sälja tjänsterna. Men som alla som på något sätt sysslat med marknadsföring och försäljning vet räcker det  inte att man erbjuder riktigt bra produkter och tjänster. Kunderna måste också hitta till en och finna vad de söker i en relevant paketering.

Arbetet på GLOBALscandinavia i Malmö präglas därför av ett fokuserat utvecklingsarbete. I detta har vi fått mycket hjälp med processerna av ESF-projektet Företagsakademin 3.0. Genom detta har samtliga på kontoret genomgått utbildningar som utvecklar både oss själva och företaget. Vi har även börjat arbeta med ett tydligt CSR- och hållbarhetsfokus.

Varför snöar jag nu in på detta, när det är min sista dag? Jo, för att jag tror att utveckling och hållbarhet går hand i hand och att hållbart företagande i väldigt mycket handlar om att ha rätt person på rätt plats för rätt uppgift. I en del fall kan detta innebära att en medarbetare fortsätter befinna sig på samma ställe som tidigare, fast i en något ny roll. Flera av kollegorna på GLOBALscandinavia har utvecklat sina roller och gör idag mer än att översätta. I mitt fall har jag arbetat mycket med att bidra till utvecklingen av företaget, vårt erbjudande och våra kanaler, men nu tycker jag att det är bättre att någon annan tar vid. Någon som har lite annan inriktning och specialistkompetenser än jag och som är vad GLOBALscandinavia behöver just nu.

Och vad ska jag göra då? Jag har fått möjlighet att på heltid arbeta med ett projekt med en ny metod för att göra en insats mot ungdomsarbetslösheten. Detta är något jag brinner för, som alltid gått som en röd tråd genom mitt engagemang. Projektägare är Malmö FF, vilket jag tror kommer att vara en viktig framgångsfaktor. Läs gärna om Karriärakademin här.

Att jag slutar på GLOBALscandinavia ska därför inte ses som ett avbräck i företagets hållbarhetsarbete, tvärtom tror jag att för att ett företag och ett samhälle ska uppnå just hållbarhet så måste man våga utvecklas och göra förändringar.

Därför säger jag nu hej då. Lycka till GLOBALscandinavia och alla fantastiska kollegor, och tack för den här tiden!


/ Anna a k a GLOBALannat

torsdag 22 maj 2014

No-gos i det tyska affärslivet

Läs gärna den givande artikeln om no-gos i det tyska affärslivet. Något som även vår coach i tyska Monika Lennartsson bl.a. talar om under lunchseminariet "Affärstyska - en nyckel för att lyckas på den tyska marknaden" den 4 juni kl. 11.30-13.00.

I internationella samarbeten är det viktigt att tänka på interkulturella skillnader. Hur man tilltalar samarbetspartnern eller vad har man för klädstil kan avgöra det framtida samarbetet mellan tyska och svenska partners.


http://www.handelskammer.se/nyheter/no-gos-i-det-tyska-affarslivet#.U37kHopWttw.twitter

Lärkonferens med fokus på hållbar tillväxt och CSR

Tisdagen den 20 maj deltog några av oss från GLOBALscandinavia i ”Lärkonferens med fokus på hållbar tillväxt och CSR” i Karlshamn. 

Huvudarrangör var Svenska ESF-rådet och flera aktörer var på plats för att berätta om hur de har arbetat med sina olika projekt. Vi bjöds bl.a. på en fantastisk föreställning av Östra teatern som väckte starka känslor. Föreställningen heter ”Churchill var inte heller klok” och handlar om tre unga med funktionsnedsättning som gör sitt bästa för att ta sig ut i arbetslivet. Utvalda representanter höll föredrag och så även vår Sverigechef Lisa Åhlén. 


Lisa berättade om hur viktigt det är att utveckla CSR och hur GLOBALscandinavia använder CSR i praktiken, men också om den resa som företaget gjort de senaste åren. Corporate Social Responsibility eller företags samhällsansvar som det heter på svenska är viktigt då det bidrar till ett gott samarbete inom företaget men också för att det ger positiva signaler utåt. Lisa förklarade hur viktig glädjen och den goda lagandan är i ett företag. Är man glad som ambassadör för företaget så märks det även utåt. Lisa talade om att det är betydelsefullt att skapa praktikplatser och goda förutsättningar för unga som är på väg ut i arbetslivet. Detta arbete ligger helt i linje med CSR. Hon presenterade vårt samarbete med Företagsakademin 3.0 och underströk hur grundläggande det är för vår organisation att utvecklas genom utbildning och att bygga nära relationer med våra kunder och andra företag, för att även vi ska utvecklas. Bland övriga föredragshållarna fanns Jonas Huldt, senior konsult på Payoff samt Andreas Larsson, regionchef för Svenska ESF-rådet i Sydsverige.

Dagen avslutades med en intressant paneldebatt där Peje Johansson från Sveriges Radio var moderator. Under paneldebatten låg fokus på rekrytering och att organisationer måste ta sitt ansvar genom att bemöta individers behov, genom att ge dem de bästa möjligheterna att komma in på arbetsmarknaden genom praktik eller en tjänst, vilket i sig bidrar till människors välbefinnande.

Lärkonferensen var mycket givande för mig som ny praktikant på GLOBALscandinavia. Det var intressant att lyssna på Lisas presentation och lära mig mer om GLOBALscandinavia och vårt CSR-arbete samt samarbetet med Företagsakademin 3.0. Det var också intressant att möta andra aktörer och utbyta idéer kring en hållbar tillväxt och hur vi som individer och organisationer kan ta vårt sociala ansvar. Vidare inser jag vikten av att söka praktik då detta är en lärorik och god väg in på arbetsmarknaden. Både de på praktikplatsen och praktikanten lär sig mycket av varandra genom att utbyta kunskaper och erfarenheter. Jag ser fram emot fler lärkonferenser och event där jag får möjligheten att diskutera CSR och möta fler företag.


 

tisdag 8 april 2014

MINC – ny samarbetspartner



Malmö stads mötesplats för innovativa entreprenörer, MINC, har slutit servicepartneravtal med GLOBALscandinavia som ny samarbetspartner. Förhoppningarna är att samarbetet ska bidra till att stärka konkurrenskraften internationellt hos uppstartsföretagen som finns inhyrda i MINCs lokaler i Västra hamnen i Malmö. 

MINC är en mötesplats för näringsliv, nya entreprenörer, kapital och akademi med mål att utveckla Malmös näringsliv och hjälpa företag att växa på ett effektivt och smart sätt. MINC erbjuder affärsutvecklande program, kontorsplats och ett dynamiskt nätverk av nytänkande entreprenörer.

Ett blomstrande näringsliv gynnar samhällsutvecklingen och bidrar till fler arbetstillfällen. Bristande språkkunskaper kan ofta vara hindret mellan ett företags exportidéer och den globala marknaden. I linje med GLOBALscandinavias CSR-arbete vill vi överbygga språkbarriärerna och hjälpa andra företag att lyckas internationellt. Tillsammans med MINC skapar vi förutsättningarna för att utveckla affärsmöjligheter - även på den globala marknaden.

Av nästan 2000 tillfrågade företag i 29 europeiska länder uppgav 11 % att de hade förlorat affärer på grund av bristfälliga språkkunskaper. Det visar en undersökning om missade affärsmöjligheter till följd av bristande språkkunskaper i företag beställd av Direcorate General for Education and Culture of the European Comission. Samma undersökning visar att det finns en tydlig och direkt koppling mellan språkkunskaper och lyckade exportaffärer.
















En välskriven text värnar om företagets varumärke och når mottagaren på det sätt företaget vill. GLOBALscandinavia ser inte bara till att texten blir översatt till de språk som önskas, vi levererar översättningar som fungerar på just den marknad och i den kultur som de ska användas. Vi ser också till att ton, stilnivå och terminologi blir korrekt så att texten förmedlar det avsändaren vill ha sagt.


Genom GLOBALscandinavias kunskaper om språkskillnader och exportstrategi hjälper vi till med texter som stärker företagets affärsidé och skapar möjlighet till utveckling. Vi är övertygade om att vårt samarbete med MINC leder till nya framgångar!

onsdag 2 april 2014

Kommunikation och språk i fokus på ”Internet i fokus”

Den välbesökta mässan ”Internet i Fokus” gick av stapeln på Palladium i Malmö. Högst på agendan stod frågan om hur företag bäst når igenom mediebruset och förbättrar extern och intern kommunikation via internet? GLOBALscandinavia fanns på plats för att ta del av nyttig kunskap och möta engagerade företagare.

Dagens föreläsningar bjöd på allt från content marketing till kriskommunikation och corporate personal branding, allt under samma paraply – kommunikation i sociala medier.

Jenny Hahn von Dorsche från Telenor startade dagen med att berätta om hur hon lät språkträna sina kollegor i samband med krisen som uppstod genom ett olyckligt Facebook-inlägg från en kund. Jenny berättade att man genom att använda ett korrekt språk skapar en trovärdighet som är viktig för företaget, inte minst i krissituationer. Hon betonade också hur mycket resurser företaget sparar genom att skapa en krisplan redan innan krisen har skett, så att alla i företaget är informerade och vet hur de ska agera och hur man går ut med rätt information.

Flera av dagens talare listade enkelhet, relevans och tillgänglighet som de mest effektiva sätten att tillfredsställa och möta sina kunder genom sociala medier.
– Även den enklaste formen av marknadsföring måste vara logisk – även på nätet, menar Anders Prinz från SVT.

Tillgänglighet handlar också om att veta vad dina kunder pratar om och att leta där kunderna finns. I ett samhällsklimat där kommunikation sker på mottagarens villkor är kommunikation på rätt språk nyckeln till att nå fram till kunden och skapa en fördel som gör att ditt företag blir ihågkommit. GLOBALscandinavias vision är att hjälpa andra företag att lyckas internationellt. Vi vill hjälpa till att överbygga språkbarriärer genom att leverera översättningar med hög kvalitet som fungerar på just den marknaden och i den kultur som de ska användas. 

Efter en lärorik och inspirerande dag fortsätter vi vårt arbete med att förbättra kommunikationen för oss och för andra företag. Här är några nyttiga tips som vi tar med oss från mässan:

  • ”Vid en krissituation: ta reda på vad som har hänt, visa ödmjukhet, acceptera inte skitsnack och öva upp era språkkunskaper!” – Jenny von Dorsche, Telenor
  • ”Bygg ditt personliga varumärke genom att vässa din nätprofil ­­­­– sluta leta och bli hittad istället. Besvara frågorna: Vem är du och varför ska besökaren bry sig?” – Jaqueline Kothbauer, Varumärkesstrateg
  • ”För att skapa en bra och enkel design på din hemsida: Välj en bra färgpalett, välj ett enkelt typsnitt och lägg saker där folk är vana vid att se dem.” – Anders Printz, SVT

måndag 10 mars 2014

Rätt kommunikation vid svåra situationer- GLOBALscandinavias föreläsning om kriskommunikation


Pia Jansäter, Jansäter Kommunikation

Att kunna kommunicera rätt skapar ett varumärke som står starkt genom utmaningar och oförutsägbara kriser. GLOBALscandinavia brinner för språk och vilja gärna hjälpa andra företag att lyckas internationellt och vara en hjälpande hand till en god kommunikation i alla situationer. Torsdagen den 6 mars arrangerade vi ett seminarium om kriskommunikation tillsammans med Pia Jansäter från Jansäter kommunikation.
Det är i krissituationer du är mest i behov av nya kontakter och tydlig kommunikation. Bästa sätt att hantera en kris är att omvärldsbevaka och analysera hur informationsflödet ser ut i din bransch. Med dagens nya medier ställs högre krav på tillgänglighet, säger Pia Jansäter.
Omvärldsbevakning kan vara svårt när kommunikationen sker snabbt, på många olika språk och i en mängd olika medier. GLOBALscandinavia kan hjälpa dig att kommunicera och förstå vad som sägs i sociala medier på många olika språk utan onödig fördröjning. Läs mer om översättning av sociala medier.

Ett tjugotal representanter från olika företag samlades i GLOBALscandinavias lokaler för att lära sig mer om hur man kommunicerar rätt i en krissituation.
- Svaret är enkelt: ha en plan och var tillgänglig, menar Pia Jansäter. Människor är väldigt förlåtande när en kris sker men det är hur du hanterar konsekvenserna som gör hela skillnaden!
En kris är något som påverkar starkt och utgör ett hot mot företagets identitet och varumärke. Det kan handla om allt från att ha använt miljöfarliga produkter till att ha köpt olaglig arbetskraft. Det handlar också om interna kriser såsom mobbning på arbetsplats, utbrändhet hos medarbetare eller när företaget behöver säga upp personal. Hur gör man när det oförutsägbara slår till? Hur förbereder man sig?
-         - För det första kan du inte räkna med att en kris sker på kontorstid. Ha en väl genomarbetad handlingsplan och ha den tillgänglig, gärna digitaliserad så att den är lätt att komma åt även på kvällar och helger. Det är också viktigt att informera, framförallt medarbetarna. Även om du inte själv har så mycket information är det bättre att säga det än att vara osynlig.
      Pias sju steg i det förebyggande arbetet:

  1. Skapa en medvetenhet om vilka risker som finns
  2. Ta reda på vem som är ansvarig och skapa en krisgrupp
  3. Ta fram en handlingsplan
  4. Använd krisverktyg för att kommunicera aktivt
  5. Träna på att hantera kriser
  6. Ha kunskap om hur du hanterar krisen online
  7. Omvärldsbevaka
Är du sugen på att delta i ett av GLOBALscandinavias seminarier? Alla våra seminarier och erbjudanden finns att läsa om på vår Facebooksida: GLOBALscandinavia.

Just nu erbjuder vi en föreläsning om hur mindre företag kan arbeta med CSR på ett sätt som skapar affärsnytta. Lisa Åhlén, Sverigechef och Anna Tinglöf, sälj- och marknadsansvarig besöker ditt företag och delar med sig av sina erfarenheter om ledarskap, hållbara värderingar och hur du marknadsför ditt CSR-arbete. Här hittar du mer information och bokning av vår föreläsning om CSR för små och medelstora företag.

Under våren 2014 kommer vi också att arrangera ett lunchseminarium där deltagarna får möjlighet att träna konversation på tyska och får coaching i vad man ska tänka på under ett affärsmöte för att kunna göra ett bra intryck även på tyska.

Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår hemsida www.globalscandinavia.se eller kontakta oss:
Telefon: (+46) 40 30 47 47

onsdag 5 mars 2014

Påskerbjudande

 

 

Vi vill träffa er

 
Språket är nyckeln till bra affärskontakter. Det är lika viktigt hur du skriver dina texter som vad du skriver. GLOBALscandinavia har hjälpt företag med högkvalitativa översättningar i över 30 år. Vi har ett brinnande intresse för språk och för att hjälpa andra företag att lyckas internationellt. Vi vill därför veta mer om ert företags utmaningar och möjligheter men även vad som är viktigt för er i de fall ni behöver kommunicera på flera olika språk. Fram till påsk tar vi med ett välfyllt påskägg som tack för att vi får komma ut på besök hos er. Kontakta oss gärna så bokar vi in en tid som passar er!

 

15 % rabatt för nya kunder


Om du inte har möjlighet att träffa oss, men har ett behov av hjälp med översättning, så har vi just nu ett nykundserbjudande. Vi vet att våra översättningar tål att jämföras och vill att fler företag ska få möjlighet att prova oss. Vi erbjuder därför alla nya kunder 15 % rabatt vid första beställningstillfället. Det enda du behöver göra är att skicka in dina texter och kontaktuppgifter till info@globalscandinavia.se, så återkommer vi med en offert inom en timme. Uppge rabattkoden GLOBALnykund för att få 15 % rabatt på våra redan förmånliga priser.

fredag 21 februari 2014

Alla är vinnare vid en lyckad praktik!



Vilken förmån det är att arbeta med duktiga praktikanter! Med risk för att föra ett metaresonemang vill jag dela med mig av en enormt bra sammanfattning som vår praktikant Maria gjorde angående just praktik idag. Jag kunde inte formulerat det bättre själv, och då ska jag ändå föreställa expert på området.  J

/ Anna, stolt och glad praktikanthandledare



Vad vinner företaget, praktikanten och samhället på praktik, av Maria Eriksson:

Företaget:
- Ny kompetens/ nytt synsätt på gamla metoder
- En extra hjälpande hand
- Arbeta med CSR och ge tillbaka till samhället och får bra uppmärksamhet tillbaka.
- Forma en potentiell medarbetare



Praktikanten:

 - Erfarenhet och en portfolion
- Inblick i hur företaget är uppbyggt
- Referenser och större nätverk
- Chans till ett jobb

Samhället:

- Företagen ger erfarenhet till jobbsökande samt behovsanpassad kompetens
- Praktikanten får förhoppningsvis arbete och minskar på så sätt arbetslösheten samt är mer kompetent för de arbeten de söker i framtiden.