onsdag 12 oktober 2011

Vad kännetecknar den tyska konsumenten?

Ja, det var temat för Tysk-Svenska Handelskammarens frukostmöte här i Malmö i morse.
Eftersom vi är en översättningsbyrå som fokuserar på den tyska marknaden var konferensen naturligtvis extra intressant för oss, och vi fick en inblick i såväl köptrender och PR-strategi som i den tyske konsumentens personlighet.

Vi fick också veta mer om kulturskillnader mellan Sverige och Tyskland som är viktiga att ta med i beräkningen när man vill göra affärer på den tyska marknaden. Fotot ovan, som jag har lånat från en annonskampanj för Bank Forum, är naturligtvis humoristiskt menat. Det betyder inte att där inte finns ett korn av sanning – vi fick bland annat veta att tyskar sannerligen är kvalitetsmedvetna och ordningssamma och att det krävs att man har ordentligt på fötterna för att lyckas på den tyska marknaden. Och envishet, förstås. Och hårt arbete. Vilken utmaning!

Stort tack till Patrizia Tealdi Thorn och Alrun Griepenkerl för intressanta föredrag som verkligen var tankeväckande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar