måndag 8 juli 2013

Värderingsarbete - kämparglöd



Nästa värdering som vi ska lägga extra vikt vid är kämpaglöd. Beteendena som är kopplade till denna värdering lyder: ”Vi håller vad vi lovar” och ”Vi firar våra framgångar”. Alla har nyligen fått en eller ett par extra arbetsuppgifter. Vi ska expandera, vi ska utveckla företaget, vi ska tänka utanför de vanliga banorna. För att kunna hålla vad vi lovar och fira våra framgångar behöver vi veta vad vi lovar och veta när det är dags att fira framgångar. Vilka delmål ska vi sätta upp? Vilket är vårt slutmål (för just denna satsning)? Kan man expandera för mycket? Kan man expandera på fel sätt? Hur ska vi fira när varje etapp är avklarad? Hur ska vi fira när slutmålet är nått? Hur tänker du lägga upp arbetet med din extra arbetsuppgift? Vilken målsättning har du med den?

tisdag 2 juli 2013

Praktikanter berikar vårt arbete - Elham





Namn: Elham Memari Poor

Ålder: 35

Praktiktid: Tre veckor

Bakgrund: Jag har Kandidatexamen i översättning mellan engelska och persiska. Jag arbetade som översättare från 2003 till december 2009 (sju år) och innan det jobbade jag som administratör och gjorde det i två år. När jag flyttade till Sverige från Iran studerade jag två magisterprogram på Malmö Högskolan. Ledarskap och organisation och även Byggd miljö. Jag har hela tiden studerat svenska samtidigt på Komvux.


Bäst på:

  • Att arbeta hårt för att nå mina mål.
  • Att lära mig nya saker.
  • Att ta alltid ansvar för mina handlingar.


Det här gör jag under min praktiktid:Jag översätter vissa typer av texter från engelska till svenska  - från teknisk dokumentation till hemsidor. Vi förbättrar även företagets hemsida i ett grupparbete.  Jag använder min bakgrund och kunskap för att hjälpa kollegorna.

Det bästa med att praktisera på GLOBALscandinavia: En bra arbetsmiljö beror på många olika saker, och något som ofta är viktigt är kollegorna. Har man trevligt tillsammans med sina arbetskamrater känns det roligt att gå till jobbet.

Det är kul att praktisera på GLOBALscandinavia tycker jag! På GLOBALscandinavia möts vi nätverkar, delar kunskap och har kul.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia:

  • Eftersom språket spelar en stor viktig roll i samhället, måste man lära sig svenska. Praktik är en möjlighet för mig att få in en fot i arbetslivet. Jag får en möjlighet att träna mig på språket och en chans att se hur det fungerar på svenska arbetsplatser.
  • En förstklassig översättning är inte bara en grammatiskt och språkligt felfri text. Den är också anpassad till marknad, bransch och målgrupp. Jag vill lära mig hur man kan använda orden i rätt sätt.
  • Det är en sak att göra en bra hemsida,men det är något helt annat att skapa en hemsida som av GLOBALscandinavias nuvarande och blivande kunder uppfattas som bra. Jag vill lära mig hur man kan ha en lockande hemsida för att informera och kommunicera med kunder.

Det här visste ni inte om mig: Det är alltid viktigare att lyssna och fundera än att prata tycker jag. Därför jag tycker om att översätta och avskyr att tolka.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Dator, bra kollegor, plan



Motto: Gräv där du står

måndag 1 juli 2013

Praktikanter berikar vårt arbete - Jing




Namn: Jing Leng

Ålder: 42

Praktiktid: Tre veckor, från den 24 juni till den 12 juli, 2013

Bakgrund: Jag är från Kina. Kinesiska är mitt modersmål. Dessutom talar jag engelska och svenska. Jag hade jobbat inom import-export branschen i Kina i 16 år innan jag flyttade till Sverige 2009. Men jag gjorde en del av översättningsarbete på mitt gamla jobb.  Så jag tycker att det är jättekul att jag har lärt mig ett nytt språk, dvs. svenska och nu har jag stor nytta av detta på jobbet. Det känns fantastiskt. Jag tycker att språket är det bästa verktyget man kan skaffa sig när man vill lära sig ett nytt land, en ny kultur eller en ny tradition.

Bäst på: Lära mig nya saker som jag är intresserad, till exempel en ny låt, ett nytt recept, eller ett nytt språk.

Det här gör jag under min praktiktid: Jag har läst GLOBALscandinavias webbsida noga för flera gångar och jämfört detta med de andra översättningsbyråers webbsidor. Jag har Försökt plockar fram de huvudtjänster som Globalscandinavia kan erbjuda till kunderna och gjort vissa redigeringar så att de ser mer synliga ut för våra kunder. Jag har också hjälpt mina arbetskamrater genom att översätta och dubbelkolla korrektheter när företag fick uppdraget som behöver översätts från engelska eller svenska till kinesiska.

Det bästa med att praktisera på GLOBALscandinavia: Se hur de professionella översättarna arbetar och får bra råd och tipsen så att kan förbättra mina språkkunskaper och översättningstekniker.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Se hur ett svenskt företag fungerar, hur mina arbetskamrater jobbar så att lära mig den svenska arbetskulturen och företagskulturen. Samtidigt genom att vara aktivt att delta företagets olika aktivitet kan jag lära mig nya kunskaper, förbättra mitt språk och öka mina självförtroende.

Det här visste ni inte om mig: Jag läste danska språk på Komvux i 6 månader 2012. Så jag har lärt mig de konstiga danska siffrorna.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag reagerar när man snackar med fula ord, till exempel ”det är skit roligt”, ”Vad fan är jag duktig!”. Jag tycker att när man pratar då ska man också prata elegant.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kaffe, musik, min dator och internet.

Motto: ”No pain no gain”.  Jag tycker om plugga och gå på olika kurser, även om det ibland kan vara tufft, men det känns jätteskönt när man till sist klara dem. 

Värderingsarbete - hållbarhet



Nu har vi pratat lite extra om hur vi för dialoger med varandra och med andra. Detta ska vi så klart fortsätta med. Det skapar ju både en trevlig stämning på kontoret och möjligheter till ett effektivare arbetssätt. Vi fortsätter även med att kläcka smarta idéer och dela med oss av dem. Denna vecka tänkte jag att vi fokuserar på hållbarhet. Det finns ett beteende kopplat till denna värdering, nämligen ”Vi hänger med i branschutvecklingen”. Gör vi det? Hur gör vi det? Hur ska vi göra för att fortsätta med det (om vi nu gör det)? Vem utvärderar om vi hänger med? Hur gör en enskild översättare för att hänga med? Det finns även en frågeställning kopplad till värderingen: ”Gör det här att medarbetarna finns kvar om fem år?” Vem är ansvarig för att vi stannar kvar? Vad är det som gör att vi stannar kvar? Vad har medarbetare med hållbarhet att göra?


Denna veckas frågor är ganska övergripande och betydligt svårare att implementera. Vi diskuterar dem och ser om vi kan få en samsyn på måndagsmötet. 

måndag 24 juni 2013

Värderingsarbete - dialog






För att lättare komma ihåg vilka fem värderingar vi har på företaget kör vi inledningsvis temaveckor med fokus på en värdering i taget. Smarthet har naturligt varit uppe i många dialoger. Vi fortsätter alltså vara lika smarta som vanligt. Denna vecka tänkte jag att vi arbetar lite intensivare med dialog (eller i värsta fall noterar om vi missar att ha en dialog). Beteendet som är kopplat till värderingen dialog lyder ”Vi ska veta vad alla viktiga tycker”. Glöm inte att fundera ut vem de viktiga är. Exempel: Vem har arbetat med liknande uppdrag? Vem vet var referensmaterialet ligger? Vem delar jag uppdraget med? Vem minns historiken till en viss term? Vem är uppdragsansvarig? Vem har utbildning/erfarenhet kring det jag undrar? Går det snabbare att fråga en kollega än att leta efter information själv? Kan det finnas någon viktig person utanför vårt företag som behöver tillfrågas? Vem av danskarna gör samma uppdrag till danska?


”Det största problemet med kommunikation är att man tror att den ägt rum.”
George Bernard Shaw

måndag 17 juni 2013

Sommarkampanj!

Snart är semestrarna här och de flesta av oss brottas med dåligt samvete över saker som vi inte hunnit med och skjutit upp alldeles för länge. Vi på GLOBALscandinavia vet att många har planer på att översätta sin hemsida, sina produktblad eller liknande, men av någon anledning är det alltid något annat som kommer före i prioriteringsordningen.


För att hjälpa er att ta steget och verkligen få det gjort har vi på GLOBALscandinavia ett sommarerbjudande. Vi erbjuder 10 % rabatt på alla översättningar fram till den 15 augusti. På så vis kan du bocka av en viktig sak från din att göra-lista och därmed få lite ro i själen. Och det utan att det egentligen tar dig någon tid. Det enda du behöver göra är att maila in dina texter och kontaktuppgifter till info@globalscandinavia.se, så återkommer vi med en offert inom en timme. Uppge rabattkoden GLOBALsommar för att få 10 % rabatt på våra redan förmånliga priser. 

söndag 16 juni 2013

GLOBALscandinavias värderingsarbete




GLOBALscandinavia pågår just nu ett större värderingsarbete. En grupp bestående av både översättare, projektledare och ledning arbetade i april 2013 fram fem värderingar som ska hjälpa oss att fatta rätt beslut snabbare i olika situationer. Tanken är också att stärka företaget såväl internt som externt. Den mest uppenbara fördelen med värderingarna hittills är hur snabbt en diskussion kommer igång när alla har samma utgångspunkt.

Nu pågår den svåra men viktiga implementeringen av värderingarna. Det är lätt att de bara förblir vackra ord på ett papper, en hemsida eller en tavla i kontorets entré. Nu måste vi hitta ett sätt att i vardagen använda orden som redskap för att stärka företagets handlingskraft och profil? Om medarbetarna ska få nytta av värdeorden krävs att de kopplas till konkreta beteenden eller frågor. På GLOBALscandinavia hör till exempel värderingen ”Hållbarhet” ihop med en fråga som ska ställas innan viktiga beslut fattas: ”Gör det här att medarbetarna finns kvar om fem år?”. Den hör även ihop med ett beteende: ”Vi hänger med i branschutvecklingen”.

På våra måndagsmöten ägnar vi en stund till att diskutera frågeställningar kring en värdering. När ”Hållbarhet” var uppe luftades tankar kring vem som är ansvarig för att anställda stannar kvar på företaget, vad som gör att de stannar kvar och vad medarbetare har med hållbarhet att göra. Vi pratade även om hur vi gör för att hänga med i branschutvecklingen. Översättningsbranschen står just nu inför stora förändringar när det gäller maskinöversättningar. Frågeställningar skickas alltid ut till medarbetarna i förväg per mejl. Du kan läsa mer om detta här på bloggen och på vår  Facebooksida. Nedan ser du våra värderingar, som vi kommer att fortsätta att arbeta med internt, men även ha en dialog kring externt.

Glädje

Vi väljer glädje.

Kämpaglöd

Vi firar våra framgångar.
Vi håller vad vi lovar.

Smarthet

Vi fattar beslut med eftertanke.

Dialog

Vi ställer frågan: ”Vet vi vad alla viktiga tycker?”

Hållbarhet

Vi ställer frågan: Gör det här att medarbetarna finns kvar om fem år?
Vi hänger med i branschutvecklingen.



/ GLOBALlena

fredag 14 juni 2013

Lär känna GLOBALoffice: Tobias




Namn: Tobias

Ålder: 38, men får fortfarade visa leg. på Systemet ...

Företag: Ordkommissionen AB

Verksamhet: Översättning

Bäst på: I arbetssammanhang har jag haft mest nytta av att vara lättlärd, analytisk och noggrann. Och mina språkkunskaper har såklart varit en tillgång.

Bakgrund: Växte upp med den ena foten i Skåne och den andra i Blekinge, bokstavligen talat, i den lilla gränsbyn Valje. Flyttade till Italien efter gymnasiet och fick blodad tand för främmande språk. Efter ett år som plutonsbefäl i artilleriet började jag plugga i Lund. Jag gjorde en avstickare på 7 månader till Bordeaux för att studera franska och var Erasmus-student vid universitet i Florens under ett år, där jag läste nationalekonomi – för det är de ju bra på i Italien … 2001 tog jag min examen som civilekonom med inriktning marknadsföring. Jag jobbade sedan i nio år inom möbelbranschen som försäljnings- och exportansvarig på ett dansk-svenskt företag som säljer biblioteksinredning. Jag ansvarade bland annat för försäljningen till Italien, Frankrike, Spanien, Ryssland, Island, Sydkorea och Japan. Parallellt med mitt arbete tog jag en kandidatexamen i italienska vid Lunds universitet och läste även svenska en termin. Jag har dessutom tagit språkkurser i spanska i Barcelona och Palma de Mallorca under ett par månader. Sommaren 2011 förverkligade jag en dröm jag hade om att dels jobba som egenföretagare och dessutom jobba med språk genom att börja frilansa som översättare. För lite drygt ett halvår sedan startade jag och mina tre kollegor Ordkommissionen AB.

Det bästa med mitt jobb: Att få jobba med språk, som är ett av mina stora intressen, och att livet som frilansare är fritt och flexibelt.

Mitt drömuppdrag: Jag är nöjd så länge jag har kul, hela tiden lär mig nya saker och utvecklas. Det enda som är säkert är att jag inte kommer att fortsätta med det här hela livet. Jag vill byta karriär ett par gånger till.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: Trevliga människor och trevlig miljö. Jag tror även att det finns spännande affärsmässiga möjligheter på GLOBALoffice.

Det här visste ni inte om mig: Jag har jobbat som handmodell. Jag har även sålt vinterjackor i 35 graders högsommarvärme i Florens. Det gick sådär. Båda dessa karriärer ligger därför på is.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag tycker det är lite trist att peka på folks brister. Det vore märkligt om alla var duktiga på svenska.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Internet.

Motto: Jag har inget formulerat motto, men varje dag är jag tacksam för att jag är frisk och att min familj är frisk. Sen tänker jag på att livet är kort och försöker leva därefter. Mitt stora mål i livet är att vara en bra pappa.

fredag 31 maj 2013

Lär känna GLOBALoffice: Jonathan Boström




Namn: Jonathan Boström

Ålder: 31

Företag: Inblick Webb & Kommunikation AB

Verksamhet: Webbyrå

Bäst på: Webb- och sökstrategier samt kundrelationer

Bakgrund:n Har en tidigare bakgrund inom försäljning och service. Har totalt 8 års erfarenhet inom restaurangbranschen, främst som bartender. Har studerat marknadsföring, försäljning och ekonomi på IHM Business School i Malmö.  Kombinerade studierna som säljare på systembolaget. Efter studierna har jag arbetat med försäljning (B2B) och marknadsföring inom webben. Jag har främst fokuserat på digital annonsering, sökstrategier och medieplanering. Till slut förverkligade jag en dröm om att få starta eget och är nu inne på mitt tredje år med Inblick.

Det bästa med mitt jobb: Är att jag ständigt utvecklas som individ. Jag har stora möjligheter att få påverka mina arbetsuppgifter och mina mål. Självklart är mina kollegor något jag också uppskattar väldigt mycket.

Mitt drömuppdrag: En svår fråga när man har flera. Ett av dem är att få projektleda ett uppdrag åt Google.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: En trivsam och inspirerande atmosfär. Möjligheten till att kunna utbyta kunskaper, tankar och idéer skapar en kreativ affärsmiljö. Lokalen befinner sig även på ett härligt centralt geografisk läge.

Det här visste ni inte om mig: Jag har en dotter på 5 år som heter Meya och som är guldklimpen i mitt liv.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Internet, dator, telefon och självklart mina kollegor J

Motto: Det är bara du själv som sätter dina egna gränser.


torsdag 16 maj 2013

Vem är egentligen GLOBALlena?





Namn: Lena Johansson

Ålder: Det är väl lika bra att avrunda till 40 för att vänja sig vid tanken. Fast egentligen fyller jag inte förrän i augusti.

Anställd som: Översättare

Språkkunskaper: Svenska, tyska, engelska, danska, norska, franska och spanska i fallande skala

Bakgrund: Efter gymnasiet har det tyska språket varit en mer eller mindre röd tråd för mig. Jag har periodvis bott i Österrike och pysslat med lite av varje där. Det har varit allt från skidåkning, barnpassning och bartenderjobb till psykologistudier. Parallellt har jag befunnit mig i Lunds akademiska värld och läst tyska och svenska. Vissa terminer råkade bli ersatta av ett skojigt ströjobb utomlands eller en upplevelseresa, men till sist knöt jag ihop säcken och kunde ta ut min gymnasielärarexamen i tyska, psykologi och drama. Efter millenniumskiftet rotade jag mig i Malmö och arbetade ett tiotal år som lärare. Sedan bytte jag hastigt och lustigt bransch och började som översättare på GLOBALscandinavia, en riktigt trivsam arbetsplats.

Det bästa med mitt jobb: Att det finns så många andra språknördar här.

Mitt drömuppdrag: Att få översätta facklitteratur i intressanta ämnen som religion, psykologi och sociologi.

Det här visste ni inte om mig: Jag är buddist sedan 2004 .

Favoritroman: Jag läser mest facklitteratur och biografier. Kan varmt rekommendera Olle Ljungströms ”Jag är både listig och stark”.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag retar mig betydligt mer på syftningsfel, upprepningar och tautologier än på särskrivningar och felaktiga objektsformer. För mig är det viktigaste att språket är kommunikativt, vackert och har flyt. En text kan ha ett stort läsvärde trots att den innehåller stav- och formfel. Det missar man lätt om man dömer ut en text så fort ett fel upptäcks.

Språkförbistringsminne: Jag satt och skrev bröllopsinbjudningar för hand. Då märker jag att jag har stavat fel till bröllop. 40 gånger.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kollegornas ordvitsar, precis så torra som de ska vara.

Favoritcitat: ”Fantasi är viktigare än kunskap” (Albert Einstein)

Motto: Om du vill komma någonstans, gå någonstans.

fredag 10 maj 2013

Lär känna GLOBALoffice: Ken Schmölker




Namn: Ken Schmölker

Ålder: 52

Företag : Inblick Webb & Kommunikation AB

Verksamhet: Ekonomi/administration

Bäst på:  Att hålla koll på siffrorna och se till att mina kollegor mår så bra som bara möjligt.

Bakgrund: Har haft många roliga och intressanta jobb och uppdrag genom tiderna. Har jobbat i Malmö stadsdelsförvaltning, som arbetsledare åt arbetslösa och socialt utslagna personer under EU-mål3 på uppdrag av AF. Projekt ledare i Skurups kommun- uppstart av fornminnesvård i samarbete med länsstyrelsen. Egenföretagare inom hälso och hygien produkter. Har jobbat i Danmark med total entreprenad.  Har el-utbildning med begränsat behörighet. Älskar lagsport och har varit fotbolls tränare. Flyttade till Sverige 1985 och spelade bandy i div.2 i Stockholm.

Det bästa med mitt jobb: Att hjälpa mina kompanjoner att utvecklas och se till att alla förutsättningar för framgång finns.

Mitt drömuppdrag: Pågående

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: En bra och kostnads effektiv lösning i stimulerande miljö med bra förutsättningar för samverkan med andra driftiga företag.

Det här visste ni inte om mig: Har spelat i Danska ishockey landslaget

Värsta språksynden i dagens svenska: ”Mannen”

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Positivitet

Motto: Guldet tar man, allt annat är något du får.

torsdag 2 maj 2013

Lär känna GLOBALoffice: John Wikerstål




Namn: John Wikerstål

Ålder: 25

Företag: Inblick Webb & Kommunikation AB

Verksamhet: Fullservice webbyrå

Bäst på: I vår ständigt föränderliga bransch så utvecklas man alltid inom nya affärsområden så det är en klurig fråga, det gäller att vara på tårna inom allt. Jag är en person som har lätt för att hantera många projekt och bollar i luften, det är något jag är riktigt bra på. :-)

Något annat som jag är riktigt bra på är att komma ihåg och memorera saker, vilket definitivt också underlättar mitt dagliga strategiska arbete som består av Google AdWords och Google Analytics till våra kunder. Det är något jag är väldigt tacksam för.

Bakgrund: Precis som många andra 80-talister så har jag vuxit upp med en dator i knäet och alltid varit intresserad av teknik, datorer, internet och på senare år glidit in på försäljning & marknadsföring.
Har arbetat med all sorts försäljning, från enkel telefonförsäljning B2C till större affärer B2B.

Jag har utbildat och certifierat mig inom världens största annonsnätverk Google AdWords som jag arbetar med dagligen.

Tiden innan Inblick har också varit händelserik, jag har ett par års arbetslivserfarenhet och utbildning från hotell- och restaurang, och har bland annat varit a lá carte & baransvarig på Scandic. Branschen har gett mig väldigt goda kvalitéer och kunskaper som jag använder än idag.

Ursprungligen från Stockholm som senare har blivit Lund och nu Malmö, så min dialekt är speciell. :-)

Det bästa med mitt jobb: Att få arbeta med något man älskar och med personer som man tycker om och fungerar med, det är nog det absolut bästa. Sen är arbetet i sig väldigt kreativt och nytänkande, ingen dag är sig lik och jag vågar nog påstå att det alltid händer något nytt eller någon ny utmaning att ta sig an.

Jag tycker om nya projekt där jag får prata strategier och lösningar med kunder.
Jag uppskattar när kunder är genuint intresserade och engagerade över hur en säljcykel ser ut, ex: från det att deras kunder känner att dem behöver ha hjälp/köpa något -> sök -> klick -> konvertering. Det är strategi som jag mer än gärna diskuterar och pratar om. :-)

Mitt drömuppdrag: Drömuppdraget är uppdraget som gör att tankarna alltid går på högvarv med nya strategier och ideér, natt som dag. Uppdraget som gör dig lite pirrig i magen ända fram tills den dagen då allt är levererat i tid och alla är nöjda.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: Främst för mig, så är det på grund av en väldigt härligt inspirerande och kreativ arbetsmiljö med mycket rörelse och trevliga människor som kan ge något i utbyte.
Det skapar utrymme för en ännu närmre kommunikation med mina kollegor som jag anser viktigt när vi är fler personer på samma projekt. Sist men inte minst, en modern konferensanläggning och riktigt gott kaffe :-) 

Det här visste ni inte om mig: Jag är inte så värst hemlig av mig så det är svårt att säga… Jag har sett alla säsonger i alla länder av Masterchef, Har nyligen börjat äta svamp och jag älskar Spaghetti Carbonara.

Värsta språksynden i dagens svenska: Orden ”liksom” och ”asså” när dem används för mycket i samma konversation.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag:
Positivitet, struktur och ordning. En stabil frukost och en kopp kaffe är också något som gör att det blir en bra start på dagen.

Motto: “The mind is everything. What you think you become.” (Buddha)

fredag 26 april 2013

Lär känna GLOBALoffice: Nicklas Schmölker





Namn: Nicklas Schmölker      

Ålder:  25

Företag: Inblick Webb & Kommunikation AB

Verksamhet: Fullservice webbyrå

Bäst på: Webbdesign & Sökstrategier / SEO - SEM

Bakgrund: Har en tidigare bakgrund främst inom försäljning & webbutveckling. Har hjälpt små till medelstora företag med sökstrategier för deras digitala närvaro. Arbetat med försäljning i de flesta former, B-2-B , B-2-C, dörrknackning, telefonförsäljning på bolag som VIASAT / MTG & Telia. Annonsförsäljning för olika webbtjänster/kataloger och mediaplanering.

Har även en bakgrund inom bygg, så är även ganska händig med verktygen J

Det bästa med mitt jobb: Att jag ständigt lär mig nya saker och får Inblick i andra verksamheter vilket får mig att växa både som Nicklas Schmölker & InblickNicklas J. I mina arbetsuppgifter har jag även möjlighet att få vara nytänkande och kreativ vilket jag uppskattar mycket.

Mitt drömuppdrag: Det var en bra fråga, skönt att få drömma iväg liteJ

Mitt drömuppdrag skulle vara att få skapa frontend design & sökstrategi åt ett större svenskt internationellt företag som ex Telia, IKEA. Uppdraget i sig är kanske inte drömmen, men att leverera resultat och ökad omsättning till en stor kund som detta, hade varit en dröm.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: Till största del  p g a av den härliga atmosfären och kollegorna, utbyte av kunskaper och kontakter. Sen är ju läget inte helt fel heller J

Det här visste ni inte om mig: Att jag har en liten fransk bulldog som heter Toni som jag gärna spelar lite basket med. J (Hunden är också duktig.)


Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Mina kollegor, Pierre, Jonathan, John & Ken. Utan dem hade jag inte varit hälften så effektiv som jag är idag. Min kollegor och vår sammanhållning är A och O för bolagets framgång och resultat.

(Sen behöver jag ju självklart en dator med mina programvaror och internet J )

Motto: ”Kan någon annan göra det, kan jag göra det bättre”

”Framgång är inte en destination, det är en resa”

tisdag 23 april 2013

Mer hockey och mindre snack: välkommen till det finska sättet att göra affärer

Finland har ett speciellt förhållande till Sverige. De har historiskt sett varit en del av Sverige (fram till 1809), vilket märks tydligt i både kynne och kultur. Svenska är fortfarande modersmål för många finländare. På affärssidan präglas affärskulturen fortfarande mycket av finlandssvenskar.

Hur lyckas man då med affärerna på andra sidan Östersjön?
Hur lika vi än är finns det ändå skillnader mellan Sverige och Finland, särskilt i fråga om hur man ser på tid, ledarskap, plikt/ansvar, projektarbete och förändring.

Som vi har sett i tidigare bloggar anses svenskarna ta lång tid på sig och vara noggranna i allt. Så även här. Man kan säga att i Finland uppfattar man tid på ett annat sätt än här: kortare tid är ofta samma sak som hög effektivitet. Den skillnaden kan vara bra att ha med sig när man gör affärer med Finland. Vi får ställa om till ett ”här och nu”-tänk i stället för det svenska ”vi ska inte rusa iväg”. Mer hockey och mindre snack, således.

En annan sak som kan skapa konflikter är själva ledarskapet. En svensk är van vid konsensus och att få med sig hela ledningsgruppen på alla beslut. Så är det inte riktigt i Finland. Där ser man istället chefen som auktoritet och tänker mindre på att alla måste vara överens. Rakhet, tydlighet och snabbhet är ledorden i finskt affärsmannaskap. Ska man lyckas på andra sidan Östersjön är det bra att ha det med sig till förhandlingsbordet. Dags att plocka fram sisun!


Sisu. Nu även i tablettform.




Källor:

http://www.finsve.com
http://www.pohjola-norden.fi
Bilden har vi lånat av Cloetta.com

Detta är information om Finland som GLOBALscandinavia uppdaterar löpande. Kom gärna med synpunkter på innehåll och upplägg.

måndag 15 april 2013

Fi-Tech: byt Mumindalen mot Finlands Silicon Valley

I dag hade vi tänkt hylla Finlands alla tekniska innovationer. De sitter inne med ett nyskapande teknikkunnande av världsklass. Det är hög tid att vi uppmärksammar det!

1.    De är grymma på datorspel! 
Visste ni att Angry Birds kommer från Finland? Det är dags att släppa taget om Snusmumriken nu och ta till sig finska, arga fåglar i stället.

Det är som en dröm. Angry Birds från spelproducenten Rovio började som en liten app. Den växte mycket snabbt i popularitet och fick världsherravälde på nolltid. Spelet har mer än en miljard nedladdningar och massor av beundrare i form av små, stora och medelålders barn.  Nu får Big Red, Splitter, Soko och Speedy maka lite på sig. Rovio har nyss släppt ett “The Croods”-spel  som har tagit sig till toppen av spellistorna i 40 länder. En annan finsk hit är spelet Clash of Clans som ges ut av finska Supercell. Det måste vara någonting i vattnet?


2.    Linux
Säg hej till Linus Torvalds. Han förstod redan 1991 att vad världen behövde var mer öppenhet. Han skapade Linux, som är världens ledande gratis operativsystem med öppen källkod. Ledorden var redan då att dela, samarbeta och förbättra saker gratis, tillsammans, och detta under en tid då Microsoft var kung och ingen hade hört talas om Google. Vem hade kunnat ana att han satte fingret på den viktigaste digitala förändringen någonsin? Det känns som om detta bara hade kunnat ske i Finland.




3.    Nokia
Finska Nokia kanske har sin absoluta storhetstid bakom sig, men världen får aldrig glömma vad Nokia betydde för utvecklingen av mobiltelefoner. Det fanns en tid då var och varannan svensk hade en Nokia 3310 stickandes upp ur bakfickan. Faktum är att det numer har blivit en trend att gå tillbaka till gamla mobiltelefoner. Många människor har tröttnat på smartphones och att vara uppkopplade hela tiden. Nokia 3310 räknas i vissa kretsar som en dyrgrip. Exempelvis www.kultmobil.se säljer fabriksnya gamla telefoner, och det är ingen slump att Nokia snor åtta av tio platser, varav de fyra topplaceringarna, i grenen “Klassiska mobiler”.


Det här är information om Finland som vi uppdaterar fortlöpande. Hör av dig till oss om du har synpunkter på struktur eller innehåll.


Källor:
Bilderna har vi lånat från Rovio, Linux och Nokia.
http://www.finsve.com
http://www.pohjola-norden.fi

måndag 8 april 2013

Finlands export

Finland är ett land som i hög grad är beroende av sin utrikeshandel. Ryssland är ett stort exportland, framför allt nu med den allt högre efterfrågan på konsumtionsvaror. I och med att Rysslands marknader öppnas allt mer för utrikeshandel är Finland en klar handelspartner. Finland exporterar även i hög grad till Sverige.

Under senare år har den finländska exporten till Sverige ökat, och Sverige har blivit Finlands näst viktigaste exportland (1:a plats Tyskland, 3:e plats Ryssland). Till de viktigaste exportvarorna hör telekomutrustning och maskinprodukter, papper, pappersmassa och timmer, glasvaror, rostfritt stål och keramik. Den internationella handeln står för en tredjedel av Finlands BNP. En intressant sak att nämna i sammanhanget är att Finland är den fjärde största kunskapsekonomin i Europa, efter Sverige, Danmark och Storbritannien.




 
En lite udda finsk export


Det här är information om Finland som uppdateras löpande. Hör gärna av dig om du har synpunkter på struktur eller innehåll.

Källor: 
http://www04.edu.fi/
http://www.finland.se/
http://www.stat.fi/
http://www.tradingeconomics.com


Hur chockade kan vi bli?


Så, då var det äntligen avklarat, i alla fall steg ett. Nu väntar bara den slutliga finalen. Detta ståhej som vi välkomnar mer eller mindre entusiastiskt varje år. Melodifestivalen, denna folkfest som griper tag i Sverige varje vinter och vår. Tittade på svenska finalen och jag kan sammanfatta att rätt låt vann, i alla fall i mitt tycke.

Nu är det inte just Mello som ska avhandlas utan det fenomen som sker i kvällspressen inför och under tiden som Mello pågår i Sverige, februari till mars. Ja, nu är detta inget som endast förekommer under Mello utan även under inköpta tv-koncept så som Let’s Dance med flera.

Inser att jag går ifrån det ämne jag egentligen ska avhandla i denna blogg men jag kan inte låta bli att kommentera detta ord och samtidigt ställa frågan till våra tabloider: Hur många kombinationer av chock + xxx finns det egentligen? Och vet ni vad ordets betydelse är? Kysschock, kramchock, pusschock, kärlekschock, orden avlöser varandra i tabloiderna och är lustigt nog aldrig förknippade med något som faktiskt kan tänkas vara allvarligt nog att beskrivas med ordet chock.

Hur chockade kan vi bli av ett par trosor, en kyss eller ett hångel? Vad innebär det att chockhånas? Tydligen har Pernilla Wahlgren blivit chockhånad för sin klänning och jag är väldigt sugen på att ringa och fråga hur det kändes och vad det faktiskt innebar. Vem designade den och hur kommer detta att påverka denne designers framtida karriär? Att få en klänning chockhånad kan inte kännas så kul, eller?


Troschock?

Troschock, ytterligare ett fantastiskt ord. Eller snarare två ord som aldrig borde kombineras. Får jag en troschock varje gång jag går förbi en reklampelare som visar en dam (eller herre för den delen) som bär underkläder som jag inte tycker om? Knappast. Lite kuriosa men en snabb sökning gav 15 600 träffar på Google, känns som 14 000 för många. Mat-Tina, Maja Ivarsson och Marie Serneholt har tydligen alla drabbats av detta fenomen, grattis (?).

Enligt Wikipedia innebär chock följande:
Chock kan syfta på:
·         Skadechock, ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar.
·         Psykisk chockakut stressreaktion, en reaktion på traumatisk händelse eller dylikt.
·         Chockvåg, ett fysikaliskt fenomen då något färdas eller strömmar fortare än exempelvis ljudet.
·         Stöt, en elektrisk eller mekanisk stöt.
·         Chock (mekanik), en mekanisk eller fysisk chock.
·         Chock (rollspel), ett rollspel från 1985.
·         Chock (schackvariant), en lagvariant av schack.
·         Kavallerichock, ett ryttaranfall.

Jag frågar: Kan en kysschock jämställas med psykisk chock? Räknas kyssen då som en traumatisk händelse om den kommer från en person du gillar och vill ha en kyss från, eller är det endast om du överraskas av kyssen och då från någon du helst vill hålla på armlängds avstånd?

Jag antar att alla som läser rubrikerna förstår ”seriositeten” (?) i det hela, att rubrikerna ska sälja lösnummer – men måste vi bli chockade hela tiden? Är inte livet och världen redan full av chockerande saker? Varför får vi aldrig läsa om Syrienchocken till exempel? Har ordet fått motsatt betydelse som ämnar lätta upp stämningen? Tros/kyss/rump + chock = lättsam läsning när du väntar på bussen.

Frågorna är många som vanligt, svaren för det mesta väldigt få.

Vänder mig dock till kvällspressen och efterfrågar en chock som verkligen berör och tills den kommer ämnar jag befinna mig i ett läge av tröttchock (på löpsedlarna).

Må bäst

Hanna





Hanna Nordgren är 37 år och bor och arbetar i Malmö. Idag är hon marknadschef på Fortiva, men driver även företaget BrandYouWho?, ett företag som hjälper individer att identifiera och stärka sina personliga varumärken för att säkra professionell framgång. Hanna  gästbloggar på GLOBAL språkglädje, och hennes inlägg fokuserar på språk ur perspektivet personliga varumärken, d v s hur vi väljer att använda vissa ord och fraser och gör dem till våra egna. 


torsdag 4 april 2013

Vem är egentligen GLOBALhenrik?





Namn: Henrik Sundberg

Ålder: 34

Anställd som: Översättare

Språkkunskaper: Svenska, tyska, engelska, danska. Kan därtill hjälpligt dechiffrera klassisk grekiska.

Bakgrund: Jobbat med lite av varje (som plåtslagare, inom omsorgen, som busschaffis, bl.a.) och tagit rätt många högskolepoäng längs vägen (filosofi, tyska, littvet, lingvistik). Har en innestående magisterexamen från översättarutbildningen vid Lunds Universitet.

Det bästa med mitt jobb: Att jobba med språket tillsammans med andra människor som också gillar att jobba med språket.

Mitt drömuppdrag: Att översätta Novalis lika virriga som underbara utkast till en romantisk encyklopedi, Das Allgemeine Brouillion, från tidigt 1800-tal.

Det här visste ni inte om mig: Jag tycker pedikyr är väldigt trevligt och unnar mig gärna en behandling nu och då.

Favoritroman: Svårt det där, läste nyligen om Jorge Luis Borges Ficciones så jag säger den, även om den inte är en roman i någon gängse mening.

Värsta språksynden i dagens svenska: Tilltrasslade objektsformer är nog det som skaver mest i ögonen.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kollegor, kaffe och internet.

Favoritcitat: Moses ord i slutet av andra akten av Moses und Aron: “O Wort, du Wort, das mir fehlt!”

Motto: ”Traddutore – traditore”

onsdag 3 april 2013

Finlands import

Finlands import då? Finland är även ett stort importland. Finlands import uppgick till 5 065 miljoner euro januari 2013. Bara importen från Sverige uppgick 2011 till 5,4 miljarder euro. Finland och Sverige har alltid haft ett nära ekonomiskt samarbete, främst för att Finland ligger så nära men också för att vår industristruktur är mycket lik Finlands.

Faktum är att samarbetet länderna emellan aldrig har varit starkare. Det ser man på de många sammanslagningarna mellan finska och svenska företag. Exempel på detta är Stora Enso, Nordea, Tieto, Telia Sonera och samgåendet mellan Stockholms- och Helsingforsbörsen, Nasdaq OMX Nordic. Varje år sker dessutom många mindre företagsköp länderna emellan.

Finlands sak är vår! Åtminstone ekonomiskt.


Här följer en lista över de 20 största företagen i Finland:

Nokia Oyj
Neste Oil Oyj
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, SOK
Stora Enso Oyj
UPM-Kymmene Oyj
Kesko Oyj
Metso Oyj
KONE Oyj
Fortum Oyj
Sampo Oyj
Metsäliitto-konserni
Wärtsilä Oyj Abp
YIT Oyj
Outokumpu Oyj
Tamro Oyj
Varma
Ilmarinen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö
Cargotec Oyj
Rautaruukki Oyj
RTF Auto Oy



Källor:
http://www04.edu.fi/
http://www.finland.se/
http://www.stat.fi/
http://www.tradingeconomics.com
http://www.largestcompanies.com

måndag 1 april 2013

Välkommen till Finland!

Det bortglömda landet

Finland är ett land man lätt glömmer bort. Om vi ska turista i ett grannland, till exempel, ligger Danmark och Norge på något sätt närmare till hands. Enda undantaget är väl finlandsbåtarna, men antalet turister som faktiskt kliver av färjan någon längre stund för att upptäcka Finland är marginellt.

Vi har nog fördomar lite till mans om Finland och tänker oss finnarna som ett tyst och kargt folk som pratar obegripligt. Mumin-Finland. Bastu-Finland. Det deprimerade Finland. Jo, obegripligt pratar de, men skrapar man lite på ytan märker man snart att Finland är ett land att räkna med. Teknik i världsklass, underbar design och Fazer-imperiet är tre skäl som åtminstone får mig att vilja hoppa över gränsen. Dessutom talar var och varannan finländare svenska som en bonusservice.

Vi vill ha mer Finland. Vad väntar vi på? Vi börjar nu!



Kliv AV Finlandsfärjan!


Basfakta:

Yta: 338 145 km2
Huvudstad (och största stad): Helsingfors
Officiellt språk: Finska och svenska
Folkmängd: 5 399 090 (2011)
Statsskick: Parlamentarisk republik
Statschef: Sauli Niinistö
Statsminister: Jyrki Katainen
Valuta: Euro
BNP totalt: 189 MDEUR (2011)
BNP/capita: 35 000 EUR (2011)
Inflation: 2,0 (2010)
Största handelspartners: Tyskland, Ryssland, Sverige
Finlands export: 4 640 miljoner euro (2013)
Finlands import: 5 065 miljoner euro (2013)





Det här är fakta om Finland som uppdateras löpande. Hör gärna av dig till oss om du har synpunkter på struktur eller innehåll.

Källor:
www.wikipedia.com
http://www.visitfinland.com/sv/
http://www.tradingeconomics.com

tisdag 26 mars 2013

Norden runt: Syskonkärlek


Sverige och Norge delar historia sedan hedenhös, i princip. Unionen mellan Norge och Sverige varade till och med 1905, och Sverige var länge den dominerande storebrodern i relationen. Norge var lillebrodern som var mindre och fattigare. Ständiga jämförelser har alltid gjorts: vem har tagit flest OS-medaljer? Vem har vunnit Eurovisionsschlagerfestivalen flest gånger? Vems kungahus är inblandat i minst skandaler? Här i Sverige lär sig svenska barn att dra Norgehistorier redan i förskolan. På den Norska sidan är det i stället Sverigehistorier som gäller.

Sedan hittade Norge olja utanför Stavangers kust. Nu blev Norge helt plötsligt världens bästa land att leva i, och norrmännen började åka till Sverige för att handla billig mat. Ingenting blev sig likt igen.

Fast är det så likt egentligen? Om vi skrapar lite på ytan hittar vi gott om skillnader mellan Norge och Sverige. Ta en sådan sak som patriotism. Norrmän har inga problem med att fira syttende mai med en folkfest som fyller gatorna. I Sverige är vi betydligt mer återhållsamma. Vi sätter små flaggor på våra bussar, det är allt.  

Olikheterna märks också i affärskommunikationen mellan länderna. God kommunikation och goda personliga relationer är förutsättningar för framgångsrika affärsförhandlingar mellan Norge och internationella kunder. Allra helst ska man mötas ansikte mot ansikte. Ekonomie doktor Ellinor Torsein1 har studerat hur svenska företagare förhandlar med andra länder, bland annat med Norge. Hon har bland annat undersökt små och medelstora svenska företags affärsrelationer med norska kunder.

Det som går som en röd tråd genom all kommunikation är de personliga relationerna. Ju bättre svenskar och norrmän kan kommunicera och ha goda relationer, desto mindre problem bli det när det är dags att diskutera avtal. Så här säger en av respondenterna i studien:

”Produkter skapar inga affärer – bara personliga relationer gör det”.

Det är alltså väl värt lite extra tid och pengar för att skapa denna personliga kontakt. En annan sak Torsein tar upp är att norrmännen är mer informella, och det gäller även klädvalet.

Under Norsk-svenska handelskammarens entreprenörsdag 2012 diskuterade man just kulturella skillnader mellan Sverige och Norge. Man sade bland annat att det är lätt att underskatta de skillnader som finns eftersom ”känslan” är att det inte borde vara några större skillnader. Man kom också fram till att svenskar är mer ordentliga, kräver att alla är överens och fattar beslut som de sedan håller fast vid. Norrmän däremot upplevs som snabbare och att de går mer rakt på mål.

”Nordens vilda västern”, skulle man kunna säga.

Slutsats: boka ett personligt möte, fäst dig inte vid om norrmännen kommer i lusekofta och bjud på dig själv när du ska göra affärer med norrmän. Och förbered dig mentalt på att det kan bli aningens mer vilda västern än du är van vid.



Ackurat så.


Det här är information om Norge som GLOBALscandinavia uppdaterar fortlöpande. Kom gärna med synpunkter på innehåll och upplägg.



 
Källor:





www.norskadagen.se

fredag 22 mars 2013

Lär känna GLOBALoffice: Tanja Parkkila




Namn: Tanja Parkkila                                                                         

Ålder: 32

Företag: Dolda Jobb

Verksamhet: 
1. Jobb- och arbetsmarknadsfrågor med fokus föreläsningar & utbildningar.
2. Affärsutveckling via sociala medier med fokus föreläsningar & utbildningar.

Bäst på:  Förutom mitt jobb? Ganska mycket faktiskt, hehe, tvätta bilar, bowling, tv-spel, dansa, göra tacos…! Ja kanske inte bäst då men… riktigt vass på det mesta ovan!

Bakgrund: När jag var yngre jobbade jag bland annat 1-2 år på tvioli i Norge, i modebutik, häslokostaffär, piercingstudio, casino, stall etc. Det var en salig blandning. Flyttade till Malmö från Eskilstuna 2006, tog studenten i ”Affärsutveckling” 2008, pluggade ledarskap på Malmö högskola.

Startade Dolda Jobb sommaren 2010 och har sedan dess drivit det på 50%  och samtidigt arbetat med saker som t ex: hösten 2010 drev jag en kampanj för Svensk Näringsliv ”1000 nya jobb”.  Januari 2011 blev jag anställd som företagsrådgivare på Herbert Felix (Region Skåne och Eslöv kommun) 2010.  Jobbade där fram till december 2012. Har varit kursledare i två fantastiska projekt kring kvinnors företagande här i Skåne: Aurora Kompetens som drivs av Pia Michélsen och Gör ditt företag synligt som drivs av Maria Kullberg. För tillfället är jag kursledare i ”Vässa ditt företagande” som också nu drivs av Maria Kullberg. Tillsammans med Pia Michélsen (PM Coaching & Utbildning) och Linus Zackrisson håller jag på att skriva en bok kring dagens jobb- och arbetsmarknad och hur du blir en framgångsrik jobbsökare idag på riktigt.

Håller för tillfället på att skilja på mina två ben i mitt företag (jobb och arbetsmarknad och affärsutveckling via sociala medier) och sluta profilera båda under Dolda Jobb. Nya namnet blir förmodligen SMM, social media management, för det är ju det jag sysslar med. Affärsutveckling via sociala medier. Också, förutom jobbsök.

Det bästa med mitt jobb: Jag ser och träffar mycket folk. Det händer saker runt om hela tiden. Nya spännande föreläsningar, uppdrag och kunder. Ny utmaningar man möter tillsammans. Digitala fotspår och närvaro som byggs. Jobb som skapas och företag som utvecklas. Att få jobba för att skapa ett starkare och gladare Sverige. Samarbetena med andra projekt och företag. Projekten man skapar och driver tillsammans. Framgången och de konkreta resultat man varje dag ser av sitt arbete.

Friheten att kunna ta ledigt en eller två dagar mitt i veckan om man vill. Som jag gör ibland. Uppskattar mer att jobba på helgerna. Speciellt om man ska förberedda föreläsningar eller producera material. Då är helgerna skönast.

Mitt drömuppdrag: Kanske tråkigt svar men just nu vet jag inte och hinner inte tänka just nu, hehe! Måste förberedda nästa vecka. Men jag meddelar när jag vet!

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice:  Jag fullkomligt älskade GLOBALoffice sedan första stund jag såg det. Det kändes helt rätt. Och den orange färgen är så fin. Jag älskar ju färger. Min soffa hemma är t ex rosa (supersnygg) och jag har en del lila möbler till. Så himla tjusigt!

Sen tycker jag att GLOBALscandinavia är ett modernt, kul och spännande företag. Jag gillar att de tänker framåt och hela tiden vill hänga med. Jag älskar företag som lägger ner tid på sin affärsutveckling eftersom vi lever i en snabbt föränderlig värld med ny teknik och nya möjligheter. Jag tycker om GLOBALscandinavia för att de är ambitiösa, framåt och nyfikna. Och alla som jobbar på GLOBALscandinavia och alla andra som sitter på GLOBALoffice, det är verkligen trevligt att lära känna er alla, sakta men säkert! Ser fram emot många trevliga stunder i GLOBALoffice framöver!

Det här visste ni inte om mig: Jag älskar barn men vill inte ha egna! Räcker med min systerdotter. Har till och med två bilbarnstolar i min bil och barnvagn och hela kalaset. Så det ser bra ut, hehe! Men egna? Aldrig!

Plus att jag vill bo själv. Drömmen är ju att ha en pojkvän i samma hus som en själv. De hade jag förut. Vi var tillsammans i 5 år, bodde i samma hus i 5 år. Perfekt när man bråkade. Aldrig långt hem, hehe! Så ska man ha det! Tips om spännande grannar nära mig?

Värsta språksynden i dagens svenska: Vet inte. Men folk klagar på att jag särskriver. Men vad ska jag göra? Det är en del av min charm ju!

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Handkräm, energidricka, skoj, humor och produktivitet.

Motto: Glöm dina bekymmer imorgon kommer nya! Helst skulle det vart klart igår! Inget annat är aktuellt! Alla tre är lite av mina ledord. 

måndag 18 mars 2013

Norge – grannland, men definitivt inget EU-land

Norge har aldrig varit intresserat av att gå med i EU. De är medlemmar i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet), vilket ger Norge tillgång till bland annat EU:s inre marknad. Norge betalar varje år cirka 3 miljarder norska kronor i avgift till EU för EES-medlemsskapet.
 

Det kan tyckas att Norge därigenom plockar russinen ur en allt magrare kaka. Norge tar till exempel eurokrisen med ro. Faktum är att det norska intresset för ett EU-medlemskap är rekordlågt. De senaste årens finanskriser och europeiska budgetunderskott har inte bidragit till att göra norrmännen mer EU-positiva.

”För ja-sidan är detta som att gå i monsterbacken i Tour de Ski utan stavar”, säger Nei till EU:s ordförande Henning Olaussen i fråga om ett norskt EU-medlemskap.

Och situationen i Norge är på flera sätt bättre i Norge än i de flesta andra europeiska länder. Arbetslösheten, till exempel, låg 2012 på 3,2 procent medan samma siffra för euroländerna hamnade på 9,9 procent.

Och EU å sin sida då? EU hotar till exempel med rättsliga åtgärder mot Norge, som utnyttjar en lucka i EES-reglerna och planerar att chockhöja tullen på ost och kött. Det är så illa att den svenska mjölkbranschen tror att tullarna innebär slutet för svensk ostexport till Norge. Självklart blir det konflikter när ett icke-medlemsland försöker skydda sitt eget jordbruk på EU:s bekostnad. Om Norge gör allvar av sina planer återstår att se.

Som den här backen, fast utan stavar

Detta är information om Norge som GLOBALscandinavia uppdaterar löpande. Kom gärna med synpunkter på innehåll och upplägg.



Källor: