fredag 11 januari 2013

Vem är egentligen GLOBALjohan?


Namn: Johan Möller

Ålder: 45

Anställd som: Frilansöversättare 

Bakgrund: Teknik, försäljning och marknadsföring inom IT, sjöfartsindustrin och fordonsindustrin 

Språkkunskaper: Engelska och tyska 

Det bästa med mitt jobb: Fritt, stimulerande, tillfredsställande, språkutvecklande 

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Min hälsa 

Mitt drömuppdrag: Vet ej 

Värsta språksynden i dagens svenska enligt mig: Särskrivning, genitivapostrof, ”även fast”, likgiltighet/oförståelse för vikten av god språkstil 

Ett språkförbistringsminne: Kort efter vår flytt till England i början av 70-talet gick min mor över till grannen, som stod och slog tennisbollar mot garageporten, för att presentera sig. Hon öppnade med ”I heard you banging your balls against the wall” utan att ha en aning om hur det bara kunde tolkas. 
Favoritroman: Allt av Damon Runyon och det mesta av P.G. Wodehouse

Favoritcitat: "Always try to rub up against money, for if you rub up against money long enough, some of it may rub off on you" – Runyon
Det här visste ni inte om mig: Om jag berättade det, skulle ni inte längre sväva i ovisshet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar