fredag 14 juni 2013

Lär känna GLOBALoffice: Tobias




Namn: Tobias

Ålder: 38, men får fortfarade visa leg. på Systemet ...

Företag: Ordkommissionen AB

Verksamhet: Översättning

Bäst på: I arbetssammanhang har jag haft mest nytta av att vara lättlärd, analytisk och noggrann. Och mina språkkunskaper har såklart varit en tillgång.

Bakgrund: Växte upp med den ena foten i Skåne och den andra i Blekinge, bokstavligen talat, i den lilla gränsbyn Valje. Flyttade till Italien efter gymnasiet och fick blodad tand för främmande språk. Efter ett år som plutonsbefäl i artilleriet började jag plugga i Lund. Jag gjorde en avstickare på 7 månader till Bordeaux för att studera franska och var Erasmus-student vid universitet i Florens under ett år, där jag läste nationalekonomi – för det är de ju bra på i Italien … 2001 tog jag min examen som civilekonom med inriktning marknadsföring. Jag jobbade sedan i nio år inom möbelbranschen som försäljnings- och exportansvarig på ett dansk-svenskt företag som säljer biblioteksinredning. Jag ansvarade bland annat för försäljningen till Italien, Frankrike, Spanien, Ryssland, Island, Sydkorea och Japan. Parallellt med mitt arbete tog jag en kandidatexamen i italienska vid Lunds universitet och läste även svenska en termin. Jag har dessutom tagit språkkurser i spanska i Barcelona och Palma de Mallorca under ett par månader. Sommaren 2011 förverkligade jag en dröm jag hade om att dels jobba som egenföretagare och dessutom jobba med språk genom att börja frilansa som översättare. För lite drygt ett halvår sedan startade jag och mina tre kollegor Ordkommissionen AB.

Det bästa med mitt jobb: Att få jobba med språk, som är ett av mina stora intressen, och att livet som frilansare är fritt och flexibelt.

Mitt drömuppdrag: Jag är nöjd så länge jag har kul, hela tiden lär mig nya saker och utvecklas. Det enda som är säkert är att jag inte kommer att fortsätta med det här hela livet. Jag vill byta karriär ett par gånger till.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: Trevliga människor och trevlig miljö. Jag tror även att det finns spännande affärsmässiga möjligheter på GLOBALoffice.

Det här visste ni inte om mig: Jag har jobbat som handmodell. Jag har även sålt vinterjackor i 35 graders högsommarvärme i Florens. Det gick sådär. Båda dessa karriärer ligger därför på is.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag tycker det är lite trist att peka på folks brister. Det vore märkligt om alla var duktiga på svenska.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Internet.

Motto: Jag har inget formulerat motto, men varje dag är jag tacksam för att jag är frisk och att min familj är frisk. Sen tänker jag på att livet är kort och försöker leva därefter. Mitt stora mål i livet är att vara en bra pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar