måndag 1 juli 2013

Praktikanter berikar vårt arbete - Jing




Namn: Jing Leng

Ålder: 42

Praktiktid: Tre veckor, från den 24 juni till den 12 juli, 2013

Bakgrund: Jag är från Kina. Kinesiska är mitt modersmål. Dessutom talar jag engelska och svenska. Jag hade jobbat inom import-export branschen i Kina i 16 år innan jag flyttade till Sverige 2009. Men jag gjorde en del av översättningsarbete på mitt gamla jobb.  Så jag tycker att det är jättekul att jag har lärt mig ett nytt språk, dvs. svenska och nu har jag stor nytta av detta på jobbet. Det känns fantastiskt. Jag tycker att språket är det bästa verktyget man kan skaffa sig när man vill lära sig ett nytt land, en ny kultur eller en ny tradition.

Bäst på: Lära mig nya saker som jag är intresserad, till exempel en ny låt, ett nytt recept, eller ett nytt språk.

Det här gör jag under min praktiktid: Jag har läst GLOBALscandinavias webbsida noga för flera gångar och jämfört detta med de andra översättningsbyråers webbsidor. Jag har Försökt plockar fram de huvudtjänster som Globalscandinavia kan erbjuda till kunderna och gjort vissa redigeringar så att de ser mer synliga ut för våra kunder. Jag har också hjälpt mina arbetskamrater genom att översätta och dubbelkolla korrektheter när företag fick uppdraget som behöver översätts från engelska eller svenska till kinesiska.

Det bästa med att praktisera på GLOBALscandinavia: Se hur de professionella översättarna arbetar och får bra råd och tipsen så att kan förbättra mina språkkunskaper och översättningstekniker.

Detta vill jag lära mig under min tid på GLOBALscandinavia: Se hur ett svenskt företag fungerar, hur mina arbetskamrater jobbar så att lära mig den svenska arbetskulturen och företagskulturen. Samtidigt genom att vara aktivt att delta företagets olika aktivitet kan jag lära mig nya kunskaper, förbättra mitt språk och öka mina självförtroende.

Det här visste ni inte om mig: Jag läste danska språk på Komvux i 6 månader 2012. Så jag har lärt mig de konstiga danska siffrorna.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag reagerar när man snackar med fula ord, till exempel ”det är skit roligt”, ”Vad fan är jag duktig!”. Jag tycker att när man pratar då ska man också prata elegant.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kaffe, musik, min dator och internet.

Motto: ”No pain no gain”.  Jag tycker om plugga och gå på olika kurser, även om det ibland kan vara tufft, men det känns jätteskönt när man till sist klara dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar