onsdag 18 april 2012

Dolda finurligheter

På fredag ska jag gå på BNI, som är ett stort affärsnätverk. I min BNI-grupp finns en representant för Advokatfirman Vici. Jag undrar hur många i nätverket som fattar vilket fantastiskt företagsnamn det är? Som i Veni, Vidi, Vici. Jag segrade. Finns det något smartare namn på en advokatbyrå? Jag tvivlar på det.

Vardagen är full av små finurliga spetsfundigheter som jag tror går många förbi. Ta till exempel figuren Arbo i TV-spelet Highlanders: ett grönt litet träd. Hur många gör kopplingen mellan hans namn och yrket "arborist"? Fnissar de då?

Eller när de utformar Body Pump-pass och lägger in låtar som "Adelante" (Framåt) i just utfallslåten, där man ju tar ett kliv framåt just när de sjunger Adelante? Jag såg ingen annan som fnissade åt detta.

I förlängningen undrar jag hur mycket smarta grejer jag själv missar. Världen är kanske full av matematikskämt eller systemvetarskämt som jag aldrig ens ser. Någonstans sitter det kanske någon matematiker som undrar varför ingen fnissar åt hans skämt.


Arbo
Bilden lånade vi härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar