torsdag 14 juni 2012

Önskeblogg 2: familjepack!

Strax efter att jag hade klickat på publicera-knappen igår talade jag med min mamma i telefon. Hon är en pensionerad svensklärare som för mina grammatikstudenter är känd som Grammatikugglan i Ugglarp. Hon är en riktig klippa i grammatiksammanhang, och det sägs att hon vid ett tillfälle väste åt sina elever "Jag kan lära en APA att ta ut satsdelar". Det är säkert sant.

I alla fall. Hon ser gärna att jag tar upp det störiga användandet av prepositionen "mot" i uttrycket "att arbeta mot något". Det heter ju "att arbeta för något". Vi har helt enkelt blandat ihop "towards" och "against" i översättningen och har fått ett märkligt hybridsvenskt uttryck.

Och det tar inte slut där! Min man beklagade sig lite senare över människor som envisas med att använda uttrycket "Att tänka utanför boxen". Jag höll helhjärtat med, för vad är det som enar personer som slentrianmässigt och slött använder ett direktöversatt amerikanskt uttryck på ett sådant slarvigt vis? Jo, misstanken att de helt saknar förmågan att "tänka utanför boxen". De sitter fast i sin låda och kommer ingen vart. Jag tyckte det var bäst att nedteckna detta innan min mormor ringer för att beklaga sig över bruket av "före" och "innan".



En helt annan uggla.

Bilden lånade vi härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar