fredag 5 oktober 2012

Sagan om de rosa hörlurarna del 1 – om kundnytta och sociala medier

Jag köpte nya hörlurar häromdagen. Eftersom jag ville ha svarta hörlurar av mycket god kvalitet och som passade just mina syften – de måste stå pall när jag löptränar – begav jag mig till en specialist. Det låter ju inte så svårt eller omöjligt?

Problemen började när jag förklarade vad jag ville ha. Helt plötsligt fanns det inga svarta hörlurar kvar i hela butiken! Jag frågade flera gånger, på olika sätt, men de var oåterkalleligen slut. De enda hörlurar som fanns till buds var ett par knallrosa, som säljaren själv kommenterade att de skulle en karl aldrig sätta på sig.
Jag sade, också flera gånger, att de var tvungna att vara extra robusta eftersom jag tänkte löpträna i dem. Eftersom jag hade mycket bråttom, eftersom jag aldrig hinner gå till stan, eftersom jag inte kan med att svettas ned min snälle stackars mans svarta Marshall-lurar en gång till och eftersom det nu inte fanns några svarta hörlurar köpte jag tveksamt de rosa hörlurarna. De var rätt dyra. Säljaren sken som en sol och började förklara, på långsam tjejiska, att hörlurarna hade en splitter och att jag nog skulle behöva en skruvmejsel för att få upp lådan. Varför jag ens behövde en splitter när jag bara tänkte använda hörlurarna på gymmet förtäljer inte historien. Kanske skulle en tjejkompis springa bredvid, i takt?

Att jag har översatt fler texter än jag vågar tänka på om just ljudteknik kunde han ju inte veta. Att tala långsamt med mig som om jag vore mindre vetande kunde han dock undvika. I vanliga fall hade jag sagt något ytterst tekniskt till svar bara för att se hans förbluffade min, men jag hade som sagt var mycket bråttom.

Dagen efter satte jag på mig lurarna och började springa. Hörlurarna höll två kilometer innan de började krångla. Det visade sig att man aldrig ska ha löstagbar sladd om man ska löpträna, eftersom sladden oåterkalleligen åker ur.

Ni kan kanske tänka er min ilska? På lördag ska jag gå tillbaka till butiken och försöka byta de här lurarna. För fem år sedan hade det slutat där: antingen byter butiken lurarna, eller så gör de det inte. Men idag, med sociala medier, går inte den gubben längre. Håll utkik efter Sagan om de rosa hörlurarna, del 2.
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar