onsdag 16 maj 2012

Av med raggsockorna

Igår var jag på BNI-medlemsutbildning och minglade med de andra deltagarna. Vi pratade om vad jag höll på med, och jag nämnde att jag har varit egenföretagare i tio år och att jag huvudsakligen har arbetat med IT-översättningar. Följdfrågan som jag brukar få när jag säger det är lika väntad varje gång:

 "Men kan man verkligen försörja sig på det?"
De säger så för att de verkligen undrar. Förmodligen har de aldrig kommit i kontakt med en översättare tidigare. Som om alla översättare skulle vara frilansare som sitter instängda i husets minsta rum dagarna i ända iförda mysbyxor och som aldrig kommer i riktig kontakt med näringslivet? Vänta nu.

Jag var
en frilansare
som satt instängd i husets minsta rum dagarna i ända
iförd mysbyxor
och som aldrig kom i riktig kontakt med näringslivet.

Felet är inte att andra människor ser oss som någon slags mysko vättar som hämtar på dagis i pyjamasbyxor. Felet är vårt eget. UT med er någon gång! Träffa andra företagare, berätta om hur sanslöst viktigt det är med språk, visa hur otroligt kompetenta ni är. Av med raggsockarna! Börja mingla!

Det diskuteras till leda på olika fora för översättare om vad man ska göra för att uppgradera översättarnas arbetsinsats. Det kan man sitta inne på sin kammare och mumla lite tyst för sig själv. Eller så kan man gå ut och sopa banan med sina nätverkskolleger.


*mummel*
Bilden lånade vi härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar