Julen i år var lite extra härlig jämfört med året innan.
Lite fler lediga dagar, fler tända ljus, tillskott i familjen i form av ett
stycke (syskon)flickebarn och jag lyckades vara fri från sjukdom. Ledigheten
var med andra ord upplagd för mys med familj, tid för reflektion och vila.
Bestämde mig för att gå igenom min samling av DVD-filmer en kväll och fastnade
för ”klassikern”(?) Working girl med Melanie Griffith. Tänker inte tråka ut er
med en sammanfattning av filmen, utan väljer att hålla det kort till tre ord: hårspray, finansvalpar (den svenska motsvarigheten till yuppie) och axelvaddar.
För att göra det ännu enklare plockar jag bort hårspray och axelvaddar och
väljer att enbart fokusera på ordet finansvalpar.
LO-ordföranden Stig Malm har fått ta äran för uppkomsten av ordet finansvalp, men faktum är att ordet ”presenterades” för svenska folket i Veckans Affärer tidig vår 1987 i en rubrik till en artikel om börsmäklarnas löner. Bakom rubriken stod redaktionssekreteraren Pieter Tham. Uttrycket fick dock sitt genombrott samma år när herr Malm, i sitt första maj-tal, förfasade sig över det han valde att kalla ”knapptryckarna” och ”finansvalparna”. Han kom senare även att instifta begrepp så som ”fittstim” men just det begreppet får jag ta och återkomma till i ett senare inlägg. Herr Malm kom att bli känd för mer än bara ovan nämnda ord, men visst är det rätt häftigt att lämna ett arv som detta efter sig? Ord och uttryck som skapar bilder och reaktioner, känslor och förståelse för någonting, en sak, en situation, ett begrepp.
Jag tror inte att herr Malm hade som avsikt att göra
”finansvalp” till sitt ord när han höll sitt tal, inte heller att det var de
enda anledningarna till att han kommer att bli ihågkommen, men så blev det.
Mina blogginlägg kommer att handla om ord och uttryck, om
personer som har skapat dem eller gjort dem till sina egna. Ord och uttryck som
vi, nu associerar med dem. Är det inte så att vi, du och jag, kan göra samma
sak? Skapa våra egna taglines som omvärlden associerar med oss, som stärker
medvetandet om våra varumärken och vad vi står för? Vad står du för? Vilket
eller vilka ord beskriver det bäst?
Till nästa gång, må bäst!
Hanna
Hanna Nordgren är 37 år
och bor och arbetar i Malmö. Idag är hon marknadschef på Fortiva, men driver
även företaget BrandYouWho?, ett företag som hjälper individer att identifiera
och stärka sina personliga varumärken för att säkra professionell framgång. Hanna gästbloggar på GLOBAL språkglädje, och hennes inlägg fokuserar på språk ur perspektivet personliga varumärken, d v s hur vi väljer att
använda vissa ord och fraser och gör dem till våra egna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar