fredag 15 februari 2013

Vem är egentligen GLOBALörjan?






Namn: Lars Örjan Fogelberg Skoglösa

Ålder: Tja. Vad är alternativet...

Anställd som: Facköversättare, projektledare, IT-gränssnitt

Språkkunskaper: I yrket svenska och tyska, privat är jag mest stolt över att ha varit flytande på portugisiska.

Bakgrund: Uppvuxen med svenska föräldrar i Hamburg. Efter Abitur 1981 första återvändan till Sverige / ett fruktansvärt land på den tiden / sen en vild ungdom med spridda skurar akademisk humaniora (min C-uppsats i littvet en reichiansk symbolanalys av Fernando Pessoas tidiga fas) samt undersköterskeutbildning/jobb. På senare tid har jag fortsatt studera samt utbildat mig till och jobbat som lastbils­mekaniker. 1990 började jag arbeta som facköversättare. För Global/Sprogdata har jag varit verksam sedan 2000, från 2008 som anställd.

Det bästa med mitt jobb: Mina arbetskollegor. Smarta, roliga, kunniga, snygga, underbara!

Mitt drömuppdrag: Få jobba för Översättare utan gränser.

Det här visste ni inte om mig: Min sommarpassion är jonglering. När resten av familjen ligger o steker på stranden tar jag min solhatt och min musikburk och tragglar fontänen, vippan, pendeln och inte minst frihetsgudinnan. Vackra dagar kan jag jonglera bakom ryggen och dubbelsnurra käglor. Den hemliga drömmen är att göra ett program, resa runt i ett solvarmt Europa o samla pengar för nåt bra ändåmål på gator&torg i Berlin, Paris och Lissabon.

Favoritroman: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - Robert M. Pirsig
                              Mona Lisa Overdrive - William Gibson
                              Lyckliga i alla sina dagar - Nina Björk

Värsta språksynden i dagens svenska: Juice

Språkförbistringsminne: Min syster - även hon uppvuxen i Tyskland - brukar i stressade situationer glömma bort sig och högt räkna fram sekunder genom att säga 21, 22, 23 osv. på svenska.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Mina kollegor. Vårt nya fina kontor.

Favoritcitat: "Det är förunderligt vad vackert man kan bygga av alla stenar som ligger i ens väg." -Goethe.

Motto: "Du kan ingenting ta med dig när du går." - Cornelis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar