Jag har nu arbetat på GLOBALscandinavia i drygt en månad och
tycker att det börjar bli dags att berätta om hur det gick till när jag hamnade
här. För det var ju inget jag visste drygt en vecka innan jag började här. Inte
Lisa, som är Sverigechef och som anställde mig, heller. Lisa visste inte att
hon skulle anställa en marknadsansvarig över huvudtaget den där småregniga
fredagsmorgonen i slutet av september då vi sprang på varandra på Malmö
Centralstation.
För att backa bandet lite så blev jag hastigt och (o)lustigt
utan jobb i somras, då Malmökontoret på mitt förra företag lades ned. Att bli
arbetslös mitt i sommaren är inget drömläge direkt, men jag kavlade så klart
upp ärmarna och gjorde mig sökbar på rektyteringssajter, signalerade via
LinkedIn och Facebook att jag letade nya utmaningar och screenade nätet varje
dag efter jobb som skulle passa. Jag sökte ett antal jobb, blev kontaktad av
ett par rekryterare och var även inne i ett par diskussioner med personer som
jag skulle kunnat tänka mig att starta egen verksamhet med.
Men ingen av diskussionerna nådde hela vägen fram. Antingen
fick jag avslag för att de hade hittat en bättre kandidat. Eller så blev det
tydligt i diskussionerna att det inte var en perfekt matchning mellan
företagets och mina ansatser. En utmaning då man har jobbat ett tag är att man
hunnit få ganska klart för sig vad man trivs med och vad man kan stå för. Då
undertecknad är väldigt värderingsstyrd och har väldigt stor fokus på levererad
kvalitet, kundupplevelse och positiv ledningskultur är det inte helt lätt att
hitta den organisation där man kan se sig själv arbeta många år framöver.
För att slippa ta ett förhastat beslut hade jag två
”extraknäck” medan jag sökte jobb. Genom att inte vara helt borta från
arbetsmarknaden slapp jag bli desperat, och kunde fortfarande vara ärlig i de
diskussioner jag hade med potentiella arbetsgivare och samarbetspartners. Ett
av extraknäcken var att hjälpa ItrimTriangeln lite med deras marknadsföring, och en del i detta var att ibland
dela ut flyers på Centralen i rusningstid.
Och där stod jag alltså och delade ut flyers, vid
halvåttasnåret den där gråa fredagsmorgonen, då jag fick se ett bekant ansikte.
Det var Lisa Åhlén, Sverigechef på GLOBALscandinavia, som hade hoppat av tåget
från Perstorp och var lika pigg och pratsam som alltid. Lisa och jag lärde
känna varandra för tre år sedan, då vi satt med i samma BNI-nätverksgrupp.
Sedan dess har vi lunchat någon gång i kvartalet och diskuterat möjligheter och
utmaningar med försäljning, ledarskap och annat roligt och viktigt i jobbet.
Det var säkert ett halvår sedan vi setts sist, och trots
morgonstress pratade vi ett par minuter. Lisa berättade hur bra det gick och
hur mycket de hade att göra på GLOBALscandinavia. Jag å min sida hade ju inte
en lika rolig historia att berätta – det är ju aldrig roligt att prata om att
man är i en tuff period i sitt liv, men samtidigt är det ju genom att berätta
för sina kontakter som möjligheter kan skapas.
Det var då Lisa sa det oväntade (jag tror nästan att hon
själv blev lika förvånad som jag): ”Men du, jag behöver ju precis en sån som
dig!”. För att göra en kort historia ännu kortare träffades vi på måndagen för
en diskussion om vad tjänsten skulle innebära mer exakt, och ett par
telefonsamtal och mail senare hade jag min första arbetsdag den 1 oktober,
drygt en vecka efter att vi av en slump träffade på varandra på stationen.
Och nu har jag världens bästa jobb. Jag jobbar för ett
genuint och välrenommerat företag, som på många sätt är en föregångare inom
branschen. Jag jobbar i ett företag som har fokus på kunder och kvalitet, men
också på hållbarhet och CSR-frågor. Jag har en chef som jag känner sedan ett
par år tillbaka, och som jag vet att jag kan ställa upp för i vått och torrt.
Och jag har helt fantastiska arbetsuppgifter; jag gör nu allt det där jag i
tidigare roller har velat lägga tid på, men som alltid kommit i sista hand, och
därmed inte blivit av…
Jag har gått från att ha en ständig stressklump i magen och
dagliga kompromisser mellan kvantitet och kvalitet till att arbeta med
kvalitet, kontakter, hållbarhet och utveckling på heltid – jag har blivit
GLOBALannat. Lycklig slump eller ett resultat av många år av hårt arbete? Det
kan man alltid diskutera. Men personligen tror jag på att man i längden
förtjänar sin tur. J
/ GLOBALannat