fredag 26 april 2013

Lär känna GLOBALoffice: Nicklas Schmölker





Namn: Nicklas Schmölker      

Ålder:  25

Företag: Inblick Webb & Kommunikation AB

Verksamhet: Fullservice webbyrå

Bäst på: Webbdesign & Sökstrategier / SEO - SEM

Bakgrund: Har en tidigare bakgrund främst inom försäljning & webbutveckling. Har hjälpt små till medelstora företag med sökstrategier för deras digitala närvaro. Arbetat med försäljning i de flesta former, B-2-B , B-2-C, dörrknackning, telefonförsäljning på bolag som VIASAT / MTG & Telia. Annonsförsäljning för olika webbtjänster/kataloger och mediaplanering.

Har även en bakgrund inom bygg, så är även ganska händig med verktygen J

Det bästa med mitt jobb: Att jag ständigt lär mig nya saker och får Inblick i andra verksamheter vilket får mig att växa både som Nicklas Schmölker & InblickNicklas J. I mina arbetsuppgifter har jag även möjlighet att få vara nytänkande och kreativ vilket jag uppskattar mycket.

Mitt drömuppdrag: Det var en bra fråga, skönt att få drömma iväg liteJ

Mitt drömuppdrag skulle vara att få skapa frontend design & sökstrategi åt ett större svenskt internationellt företag som ex Telia, IKEA. Uppdraget i sig är kanske inte drömmen, men att leverera resultat och ökad omsättning till en stor kund som detta, hade varit en dröm.

Därför har jag valt att sitta på GLOBALoffice: Till största del  p g a av den härliga atmosfären och kollegorna, utbyte av kunskaper och kontakter. Sen är ju läget inte helt fel heller J

Det här visste ni inte om mig: Att jag har en liten fransk bulldog som heter Toni som jag gärna spelar lite basket med. J (Hunden är också duktig.)


Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Mina kollegor, Pierre, Jonathan, John & Ken. Utan dem hade jag inte varit hälften så effektiv som jag är idag. Min kollegor och vår sammanhållning är A och O för bolagets framgång och resultat.

(Sen behöver jag ju självklart en dator med mina programvaror och internet J )

Motto: ”Kan någon annan göra det, kan jag göra det bättre”

”Framgång är inte en destination, det är en resa”

tisdag 23 april 2013

Mer hockey och mindre snack: välkommen till det finska sättet att göra affärer

Finland har ett speciellt förhållande till Sverige. De har historiskt sett varit en del av Sverige (fram till 1809), vilket märks tydligt i både kynne och kultur. Svenska är fortfarande modersmål för många finländare. På affärssidan präglas affärskulturen fortfarande mycket av finlandssvenskar.

Hur lyckas man då med affärerna på andra sidan Östersjön?
Hur lika vi än är finns det ändå skillnader mellan Sverige och Finland, särskilt i fråga om hur man ser på tid, ledarskap, plikt/ansvar, projektarbete och förändring.

Som vi har sett i tidigare bloggar anses svenskarna ta lång tid på sig och vara noggranna i allt. Så även här. Man kan säga att i Finland uppfattar man tid på ett annat sätt än här: kortare tid är ofta samma sak som hög effektivitet. Den skillnaden kan vara bra att ha med sig när man gör affärer med Finland. Vi får ställa om till ett ”här och nu”-tänk i stället för det svenska ”vi ska inte rusa iväg”. Mer hockey och mindre snack, således.

En annan sak som kan skapa konflikter är själva ledarskapet. En svensk är van vid konsensus och att få med sig hela ledningsgruppen på alla beslut. Så är det inte riktigt i Finland. Där ser man istället chefen som auktoritet och tänker mindre på att alla måste vara överens. Rakhet, tydlighet och snabbhet är ledorden i finskt affärsmannaskap. Ska man lyckas på andra sidan Östersjön är det bra att ha det med sig till förhandlingsbordet. Dags att plocka fram sisun!


Sisu. Nu även i tablettform.




Källor:

http://www.finsve.com
http://www.pohjola-norden.fi
Bilden har vi lånat av Cloetta.com

Detta är information om Finland som GLOBALscandinavia uppdaterar löpande. Kom gärna med synpunkter på innehåll och upplägg.

måndag 15 april 2013

Fi-Tech: byt Mumindalen mot Finlands Silicon Valley

I dag hade vi tänkt hylla Finlands alla tekniska innovationer. De sitter inne med ett nyskapande teknikkunnande av världsklass. Det är hög tid att vi uppmärksammar det!

1.    De är grymma på datorspel! 
Visste ni att Angry Birds kommer från Finland? Det är dags att släppa taget om Snusmumriken nu och ta till sig finska, arga fåglar i stället.

Det är som en dröm. Angry Birds från spelproducenten Rovio började som en liten app. Den växte mycket snabbt i popularitet och fick världsherravälde på nolltid. Spelet har mer än en miljard nedladdningar och massor av beundrare i form av små, stora och medelålders barn.  Nu får Big Red, Splitter, Soko och Speedy maka lite på sig. Rovio har nyss släppt ett “The Croods”-spel  som har tagit sig till toppen av spellistorna i 40 länder. En annan finsk hit är spelet Clash of Clans som ges ut av finska Supercell. Det måste vara någonting i vattnet?


2.    Linux
Säg hej till Linus Torvalds. Han förstod redan 1991 att vad världen behövde var mer öppenhet. Han skapade Linux, som är världens ledande gratis operativsystem med öppen källkod. Ledorden var redan då att dela, samarbeta och förbättra saker gratis, tillsammans, och detta under en tid då Microsoft var kung och ingen hade hört talas om Google. Vem hade kunnat ana att han satte fingret på den viktigaste digitala förändringen någonsin? Det känns som om detta bara hade kunnat ske i Finland.




3.    Nokia
Finska Nokia kanske har sin absoluta storhetstid bakom sig, men världen får aldrig glömma vad Nokia betydde för utvecklingen av mobiltelefoner. Det fanns en tid då var och varannan svensk hade en Nokia 3310 stickandes upp ur bakfickan. Faktum är att det numer har blivit en trend att gå tillbaka till gamla mobiltelefoner. Många människor har tröttnat på smartphones och att vara uppkopplade hela tiden. Nokia 3310 räknas i vissa kretsar som en dyrgrip. Exempelvis www.kultmobil.se säljer fabriksnya gamla telefoner, och det är ingen slump att Nokia snor åtta av tio platser, varav de fyra topplaceringarna, i grenen “Klassiska mobiler”.


Det här är information om Finland som vi uppdaterar fortlöpande. Hör av dig till oss om du har synpunkter på struktur eller innehåll.


Källor:
Bilderna har vi lånat från Rovio, Linux och Nokia.
http://www.finsve.com
http://www.pohjola-norden.fi

måndag 8 april 2013

Finlands export

Finland är ett land som i hög grad är beroende av sin utrikeshandel. Ryssland är ett stort exportland, framför allt nu med den allt högre efterfrågan på konsumtionsvaror. I och med att Rysslands marknader öppnas allt mer för utrikeshandel är Finland en klar handelspartner. Finland exporterar även i hög grad till Sverige.

Under senare år har den finländska exporten till Sverige ökat, och Sverige har blivit Finlands näst viktigaste exportland (1:a plats Tyskland, 3:e plats Ryssland). Till de viktigaste exportvarorna hör telekomutrustning och maskinprodukter, papper, pappersmassa och timmer, glasvaror, rostfritt stål och keramik. Den internationella handeln står för en tredjedel av Finlands BNP. En intressant sak att nämna i sammanhanget är att Finland är den fjärde största kunskapsekonomin i Europa, efter Sverige, Danmark och Storbritannien.




 
En lite udda finsk export


Det här är information om Finland som uppdateras löpande. Hör gärna av dig om du har synpunkter på struktur eller innehåll.

Källor: 
http://www04.edu.fi/
http://www.finland.se/
http://www.stat.fi/
http://www.tradingeconomics.com


Hur chockade kan vi bli?


Så, då var det äntligen avklarat, i alla fall steg ett. Nu väntar bara den slutliga finalen. Detta ståhej som vi välkomnar mer eller mindre entusiastiskt varje år. Melodifestivalen, denna folkfest som griper tag i Sverige varje vinter och vår. Tittade på svenska finalen och jag kan sammanfatta att rätt låt vann, i alla fall i mitt tycke.

Nu är det inte just Mello som ska avhandlas utan det fenomen som sker i kvällspressen inför och under tiden som Mello pågår i Sverige, februari till mars. Ja, nu är detta inget som endast förekommer under Mello utan även under inköpta tv-koncept så som Let’s Dance med flera.

Inser att jag går ifrån det ämne jag egentligen ska avhandla i denna blogg men jag kan inte låta bli att kommentera detta ord och samtidigt ställa frågan till våra tabloider: Hur många kombinationer av chock + xxx finns det egentligen? Och vet ni vad ordets betydelse är? Kysschock, kramchock, pusschock, kärlekschock, orden avlöser varandra i tabloiderna och är lustigt nog aldrig förknippade med något som faktiskt kan tänkas vara allvarligt nog att beskrivas med ordet chock.

Hur chockade kan vi bli av ett par trosor, en kyss eller ett hångel? Vad innebär det att chockhånas? Tydligen har Pernilla Wahlgren blivit chockhånad för sin klänning och jag är väldigt sugen på att ringa och fråga hur det kändes och vad det faktiskt innebar. Vem designade den och hur kommer detta att påverka denne designers framtida karriär? Att få en klänning chockhånad kan inte kännas så kul, eller?


Troschock?

Troschock, ytterligare ett fantastiskt ord. Eller snarare två ord som aldrig borde kombineras. Får jag en troschock varje gång jag går förbi en reklampelare som visar en dam (eller herre för den delen) som bär underkläder som jag inte tycker om? Knappast. Lite kuriosa men en snabb sökning gav 15 600 träffar på Google, känns som 14 000 för många. Mat-Tina, Maja Ivarsson och Marie Serneholt har tydligen alla drabbats av detta fenomen, grattis (?).

Enligt Wikipedia innebär chock följande:
Chock kan syfta på:
·         Skadechock, ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar.
·         Psykisk chockakut stressreaktion, en reaktion på traumatisk händelse eller dylikt.
·         Chockvåg, ett fysikaliskt fenomen då något färdas eller strömmar fortare än exempelvis ljudet.
·         Stöt, en elektrisk eller mekanisk stöt.
·         Chock (mekanik), en mekanisk eller fysisk chock.
·         Chock (rollspel), ett rollspel från 1985.
·         Chock (schackvariant), en lagvariant av schack.
·         Kavallerichock, ett ryttaranfall.

Jag frågar: Kan en kysschock jämställas med psykisk chock? Räknas kyssen då som en traumatisk händelse om den kommer från en person du gillar och vill ha en kyss från, eller är det endast om du överraskas av kyssen och då från någon du helst vill hålla på armlängds avstånd?

Jag antar att alla som läser rubrikerna förstår ”seriositeten” (?) i det hela, att rubrikerna ska sälja lösnummer – men måste vi bli chockade hela tiden? Är inte livet och världen redan full av chockerande saker? Varför får vi aldrig läsa om Syrienchocken till exempel? Har ordet fått motsatt betydelse som ämnar lätta upp stämningen? Tros/kyss/rump + chock = lättsam läsning när du väntar på bussen.

Frågorna är många som vanligt, svaren för det mesta väldigt få.

Vänder mig dock till kvällspressen och efterfrågar en chock som verkligen berör och tills den kommer ämnar jag befinna mig i ett läge av tröttchock (på löpsedlarna).

Må bäst

Hanna





Hanna Nordgren är 37 år och bor och arbetar i Malmö. Idag är hon marknadschef på Fortiva, men driver även företaget BrandYouWho?, ett företag som hjälper individer att identifiera och stärka sina personliga varumärken för att säkra professionell framgång. Hanna  gästbloggar på GLOBAL språkglädje, och hennes inlägg fokuserar på språk ur perspektivet personliga varumärken, d v s hur vi väljer att använda vissa ord och fraser och gör dem till våra egna. 


torsdag 4 april 2013

Vem är egentligen GLOBALhenrik?





Namn: Henrik Sundberg

Ålder: 34

Anställd som: Översättare

Språkkunskaper: Svenska, tyska, engelska, danska. Kan därtill hjälpligt dechiffrera klassisk grekiska.

Bakgrund: Jobbat med lite av varje (som plåtslagare, inom omsorgen, som busschaffis, bl.a.) och tagit rätt många högskolepoäng längs vägen (filosofi, tyska, littvet, lingvistik). Har en innestående magisterexamen från översättarutbildningen vid Lunds Universitet.

Det bästa med mitt jobb: Att jobba med språket tillsammans med andra människor som också gillar att jobba med språket.

Mitt drömuppdrag: Att översätta Novalis lika virriga som underbara utkast till en romantisk encyklopedi, Das Allgemeine Brouillion, från tidigt 1800-tal.

Det här visste ni inte om mig: Jag tycker pedikyr är väldigt trevligt och unnar mig gärna en behandling nu och då.

Favoritroman: Svårt det där, läste nyligen om Jorge Luis Borges Ficciones så jag säger den, även om den inte är en roman i någon gängse mening.

Värsta språksynden i dagens svenska: Tilltrasslade objektsformer är nog det som skaver mest i ögonen.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kollegor, kaffe och internet.

Favoritcitat: Moses ord i slutet av andra akten av Moses und Aron: “O Wort, du Wort, das mir fehlt!”

Motto: ”Traddutore – traditore”

onsdag 3 april 2013

Finlands import

Finlands import då? Finland är även ett stort importland. Finlands import uppgick till 5 065 miljoner euro januari 2013. Bara importen från Sverige uppgick 2011 till 5,4 miljarder euro. Finland och Sverige har alltid haft ett nära ekonomiskt samarbete, främst för att Finland ligger så nära men också för att vår industristruktur är mycket lik Finlands.

Faktum är att samarbetet länderna emellan aldrig har varit starkare. Det ser man på de många sammanslagningarna mellan finska och svenska företag. Exempel på detta är Stora Enso, Nordea, Tieto, Telia Sonera och samgåendet mellan Stockholms- och Helsingforsbörsen, Nasdaq OMX Nordic. Varje år sker dessutom många mindre företagsköp länderna emellan.

Finlands sak är vår! Åtminstone ekonomiskt.


Här följer en lista över de 20 största företagen i Finland:

Nokia Oyj
Neste Oil Oyj
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, SOK
Stora Enso Oyj
UPM-Kymmene Oyj
Kesko Oyj
Metso Oyj
KONE Oyj
Fortum Oyj
Sampo Oyj
Metsäliitto-konserni
Wärtsilä Oyj Abp
YIT Oyj
Outokumpu Oyj
Tamro Oyj
Varma
Ilmarinen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö
Cargotec Oyj
Rautaruukki Oyj
RTF Auto Oy



Källor:
http://www04.edu.fi/
http://www.finland.se/
http://www.stat.fi/
http://www.tradingeconomics.com
http://www.largestcompanies.com

måndag 1 april 2013

Välkommen till Finland!

Det bortglömda landet

Finland är ett land man lätt glömmer bort. Om vi ska turista i ett grannland, till exempel, ligger Danmark och Norge på något sätt närmare till hands. Enda undantaget är väl finlandsbåtarna, men antalet turister som faktiskt kliver av färjan någon längre stund för att upptäcka Finland är marginellt.

Vi har nog fördomar lite till mans om Finland och tänker oss finnarna som ett tyst och kargt folk som pratar obegripligt. Mumin-Finland. Bastu-Finland. Det deprimerade Finland. Jo, obegripligt pratar de, men skrapar man lite på ytan märker man snart att Finland är ett land att räkna med. Teknik i världsklass, underbar design och Fazer-imperiet är tre skäl som åtminstone får mig att vilja hoppa över gränsen. Dessutom talar var och varannan finländare svenska som en bonusservice.

Vi vill ha mer Finland. Vad väntar vi på? Vi börjar nu!



Kliv AV Finlandsfärjan!


Basfakta:

Yta: 338 145 km2
Huvudstad (och största stad): Helsingfors
Officiellt språk: Finska och svenska
Folkmängd: 5 399 090 (2011)
Statsskick: Parlamentarisk republik
Statschef: Sauli Niinistö
Statsminister: Jyrki Katainen
Valuta: Euro
BNP totalt: 189 MDEUR (2011)
BNP/capita: 35 000 EUR (2011)
Inflation: 2,0 (2010)
Största handelspartners: Tyskland, Ryssland, Sverige
Finlands export: 4 640 miljoner euro (2013)
Finlands import: 5 065 miljoner euro (2013)





Det här är fakta om Finland som uppdateras löpande. Hör gärna av dig till oss om du har synpunkter på struktur eller innehåll.

Källor:
www.wikipedia.com
http://www.visitfinland.com/sv/
http://www.tradingeconomics.com