torsdag 24 maj 2012

Googles Knowledge Graph – klokskap som du bidrar med

Minns ni livet före Google? Jag har svaga minnen av att jag använde Alta Vista, Yahoo! och... Retriever? Hette söksajten så? Jag minns en hund som liksom sprang iväg och hämtade det man sökte. Sedan kom Google.

Jag hamnar ofta i Google-diskussioner där folk frågar allt möjligt om vad som är sant och vad som inte är det om den mytomspunna sökjätten. Det är till exempel inte sant att man kan paja ett företags AdWords-kampanj genom att klicka många gånger på dess annonser (Google upptäcker och reglerar det automatiskt). Sant är däremot att Google sparar varenda liten bokstav som du skriver in i sökrutan genom Google Sök och använder på alla möjliga och omöjliga sätt.

Google Översätt är ett av användningsområdena som ni som Google-användare faktiskt är med och gör bättre hela tiden. Ni vet säkert hur det är – försöker man till exempel ta reda på vad det engelska ordet "vessel" betyder, så säger programmet att det betyder "kärl", medan du i själva verket hittade det främmande ordet i en text om fartyg och inte alls blir hjälpt av detta. Ha lite tålamod och vänta ett slag tills Google har finslipat tekniken med hjälp av era sökresultat. Jag slår vad om att innan du vet ordet av kommer Google Översätt att ge dig smarta kontextberoende översättningar.

Om vi går tillbaka till Google Sök (det är vad folk så gott som alltid menar när de säger "Google") så lanseras nu en snygg funktion. Den kallas Knowledge Graph och går ut på att göra dina sökningar ännu mer exakta.

Vi vet alla hur frustrerande det är att få upp sökresultat som visserligen innehåller de sökord du knappade in, men som inte har något med ämnet att göra. Ta exemplet med vessel igen. En enkel sökning som jag gjorde nyss resulterar i en salig blandning av sajtförslag om blodkärl, videospel, yoga och en musikvideo med låten Vessel. Fartygsreferenserna lyser med sin frånvaro, och jag blev inte ett dugg klokare av min sökning. Det ska Knowledge Graph råda bot på.

Funktionen, som än så länge bara finns tillgänglig för användare i USA, presenterar små informationsbitar om det sökta ämnet bredvid sökresultatet. Användaren behöver inte klicka på något eller ens lämna söksidan. Ambitionen är att sökmotorn ska kunna veta vad du är ute efter och inte bara presentera sökresultat efter hur ordet stavas. Ordens relation till varandra blir viktig. Google sitter på en enorm informationsdatabas som bara har gjorts möjlig för att du och miljarder andra har googlat så idogt. Det gillar vi.




Bilden lånade vi faktiskt från Google själva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar