måndag 21 maj 2012

Kommunikation i all ära

Igår handlade jag, min vana trogen, på Mormors bageri i Lund. Jag fick då se följande sympatiska skylt på kassaapparaten:




Det visade sig att personalen tröttnat på folk som helt ogenerat fortsätter sitt mobilsamtal fastän det är deras tur att handla. Är det inte skönt och befriande med butiker som kräver åtminstone så mycket respekt av sina kunder?

Det är knepigt det där med "det offentliga rummet". Få vill ju egentligen vara där. En bidragande orsak till detta är faktiskt andra människor. De flesta av oss anpassar oss så mycket vi kan till de oskrivna regler som gäller detta offentliga. Vi aktar oss för att använda för mycket parfym, för att skräpa ned och för att knuffa till folk.

Men så har vi mobilsamtalen. Det räcker med en som pratar i mobil lite för högt för att förstöra exempelvis en bussresa för en hel busslast med folk. Kommunikation i all ära, men när det står helt klart för 15 totalt ointresserade personer vad den 16:de personen tänker äta för middag, med vem och hur full vederbörande var i lördags kan det vara läge att sätta stopp?

Jag tänker på hur man utan att bli otrevlig kan räcka över ett litet visitkort. Kanske med texten

TYST NU, ÄR DU SNÄLL

eller bara

TYST

och hur ett sådant litet oförargligt kort skulle kunna tänkas mottas? Skulle ni blivit arga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar