torsdag 16 maj 2013

Vem är egentligen GLOBALlena?





Namn: Lena Johansson

Ålder: Det är väl lika bra att avrunda till 40 för att vänja sig vid tanken. Fast egentligen fyller jag inte förrän i augusti.

Anställd som: Översättare

Språkkunskaper: Svenska, tyska, engelska, danska, norska, franska och spanska i fallande skala

Bakgrund: Efter gymnasiet har det tyska språket varit en mer eller mindre röd tråd för mig. Jag har periodvis bott i Österrike och pysslat med lite av varje där. Det har varit allt från skidåkning, barnpassning och bartenderjobb till psykologistudier. Parallellt har jag befunnit mig i Lunds akademiska värld och läst tyska och svenska. Vissa terminer råkade bli ersatta av ett skojigt ströjobb utomlands eller en upplevelseresa, men till sist knöt jag ihop säcken och kunde ta ut min gymnasielärarexamen i tyska, psykologi och drama. Efter millenniumskiftet rotade jag mig i Malmö och arbetade ett tiotal år som lärare. Sedan bytte jag hastigt och lustigt bransch och började som översättare på GLOBALscandinavia, en riktigt trivsam arbetsplats.

Det bästa med mitt jobb: Att det finns så många andra språknördar här.

Mitt drömuppdrag: Att få översätta facklitteratur i intressanta ämnen som religion, psykologi och sociologi.

Det här visste ni inte om mig: Jag är buddist sedan 2004 .

Favoritroman: Jag läser mest facklitteratur och biografier. Kan varmt rekommendera Olle Ljungströms ”Jag är både listig och stark”.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag retar mig betydligt mer på syftningsfel, upprepningar och tautologier än på särskrivningar och felaktiga objektsformer. För mig är det viktigaste att språket är kommunikativt, vackert och har flyt. En text kan ha ett stort läsvärde trots att den innehåller stav- och formfel. Det missar man lätt om man dömer ut en text så fort ett fel upptäcks.

Språkförbistringsminne: Jag satt och skrev bröllopsinbjudningar för hand. Då märker jag att jag har stavat fel till bröllop. 40 gånger.

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Kollegornas ordvitsar, precis så torra som de ska vara.

Favoritcitat: ”Fantasi är viktigare än kunskap” (Albert Einstein)

Motto: Om du vill komma någonstans, gå någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar