måndag 8 april 2013

Hur chockade kan vi bli?


Så, då var det äntligen avklarat, i alla fall steg ett. Nu väntar bara den slutliga finalen. Detta ståhej som vi välkomnar mer eller mindre entusiastiskt varje år. Melodifestivalen, denna folkfest som griper tag i Sverige varje vinter och vår. Tittade på svenska finalen och jag kan sammanfatta att rätt låt vann, i alla fall i mitt tycke.

Nu är det inte just Mello som ska avhandlas utan det fenomen som sker i kvällspressen inför och under tiden som Mello pågår i Sverige, februari till mars. Ja, nu är detta inget som endast förekommer under Mello utan även under inköpta tv-koncept så som Let’s Dance med flera.

Inser att jag går ifrån det ämne jag egentligen ska avhandla i denna blogg men jag kan inte låta bli att kommentera detta ord och samtidigt ställa frågan till våra tabloider: Hur många kombinationer av chock + xxx finns det egentligen? Och vet ni vad ordets betydelse är? Kysschock, kramchock, pusschock, kärlekschock, orden avlöser varandra i tabloiderna och är lustigt nog aldrig förknippade med något som faktiskt kan tänkas vara allvarligt nog att beskrivas med ordet chock.

Hur chockade kan vi bli av ett par trosor, en kyss eller ett hångel? Vad innebär det att chockhånas? Tydligen har Pernilla Wahlgren blivit chockhånad för sin klänning och jag är väldigt sugen på att ringa och fråga hur det kändes och vad det faktiskt innebar. Vem designade den och hur kommer detta att påverka denne designers framtida karriär? Att få en klänning chockhånad kan inte kännas så kul, eller?


Troschock?

Troschock, ytterligare ett fantastiskt ord. Eller snarare två ord som aldrig borde kombineras. Får jag en troschock varje gång jag går förbi en reklampelare som visar en dam (eller herre för den delen) som bär underkläder som jag inte tycker om? Knappast. Lite kuriosa men en snabb sökning gav 15 600 träffar på Google, känns som 14 000 för många. Mat-Tina, Maja Ivarsson och Marie Serneholt har tydligen alla drabbats av detta fenomen, grattis (?).

Enligt Wikipedia innebär chock följande:
Chock kan syfta på:
·         Skadechock, ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar.
·         Psykisk chockakut stressreaktion, en reaktion på traumatisk händelse eller dylikt.
·         Chockvåg, ett fysikaliskt fenomen då något färdas eller strömmar fortare än exempelvis ljudet.
·         Stöt, en elektrisk eller mekanisk stöt.
·         Chock (mekanik), en mekanisk eller fysisk chock.
·         Chock (rollspel), ett rollspel från 1985.
·         Chock (schackvariant), en lagvariant av schack.
·         Kavallerichock, ett ryttaranfall.

Jag frågar: Kan en kysschock jämställas med psykisk chock? Räknas kyssen då som en traumatisk händelse om den kommer från en person du gillar och vill ha en kyss från, eller är det endast om du överraskas av kyssen och då från någon du helst vill hålla på armlängds avstånd?

Jag antar att alla som läser rubrikerna förstår ”seriositeten” (?) i det hela, att rubrikerna ska sälja lösnummer – men måste vi bli chockade hela tiden? Är inte livet och världen redan full av chockerande saker? Varför får vi aldrig läsa om Syrienchocken till exempel? Har ordet fått motsatt betydelse som ämnar lätta upp stämningen? Tros/kyss/rump + chock = lättsam läsning när du väntar på bussen.

Frågorna är många som vanligt, svaren för det mesta väldigt få.

Vänder mig dock till kvällspressen och efterfrågar en chock som verkligen berör och tills den kommer ämnar jag befinna mig i ett läge av tröttchock (på löpsedlarna).

Må bäst

Hanna





Hanna Nordgren är 37 år och bor och arbetar i Malmö. Idag är hon marknadschef på Fortiva, men driver även företaget BrandYouWho?, ett företag som hjälper individer att identifiera och stärka sina personliga varumärken för att säkra professionell framgång. Hanna  gästbloggar på GLOBAL språkglädje, och hennes inlägg fokuserar på språk ur perspektivet personliga varumärken, d v s hur vi väljer att använda vissa ord och fraser och gör dem till våra egna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar