fredag 1 februari 2013

Vem är egentligen GLOBALcaroline?



Namn: Caroline Ousbäck

Ålder: 35

Anställd som: Facköversättare och korrekturläsare.

Språkkunskaper: Översätter från tyska och danska. Har bland annat en fil. mag. i tyska.

Bakgrund: Jag är uppvuxen i Småland och flyttade till Skåne för 12 år sedan. Har läst facköversättarutbildningen vid Lunds Universitet och tog examen 2005. Tidigare har jag arbetat med bl.a. inköp och administration samt studerat språk och kommunikation vid Växjö Universitet och Högskolan i Halmstad.

Det bästa med mitt jobb: Frihet under ansvar och att jag får arbeta med det som jag är intresserad av. Jag gillar också att det är mycket att göra och högt tempo. Och så självklart arbetskamraterna.

Mitt drömuppdrag: Att få översätta något som innebär att man får göra mycket research och fördjupa sig i ett ämne, och som samtidigt ger utrymme för språklig kreativitet. Till exempel fakta för turister eller liknande med beskrivningar av olika områden eller sevärdheter. Och så helst utan tidspress J

Det här visste ni inte om mig: Jag ska springa Göteborgsvarvet i maj (jag är åtminstone anmäld). ”Bara” en halvmara, men ändå. Hjälp, då var det offentligt …

Favoritroman: Har alltid läst mycket och har svårt att välja en enskild roman. För tillfället är jag svag för exempelvis Karin Alvtegen och Katarina Wennstam.

Värsta språksynden i dagens svenska: Jag har svårt för den talspråkliga och lite barnsliga svenska som även vuxna ofta använder på t.ex. Facebook: ”det vill ja ente” eller ”ja mä”. Men det är kanske bara att vänja sig?

Språkförbistringsminne: Vi fick en del undrande blickar i muslimska Dubai när min femårige son (inspirerad av Gangnam Style) gick och nynnade ”Sexy lady” i tid och otid. Själv förstod han ju inte innebörden …

Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Internet, kaffe och kolleger.

Favoritcitat: Jag väljer ett av självaste Einstein: ”Sträva inte efter att vara en framgångsrik person, utan hellre att vara en värdefull person.”

Motto: ”Lev i nuet.” Inte så lätt som det låter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar