torsdag 28 februari 2013

Vem är egentligen GLOBALilona?





Namn: Ilona Ostojic                                              

Ålder: Mogen

Anställd som: Administratör

Språkkunskaper: Svenska, engelska, ungerska, serbiska, bosniska och kroatiska

Bakgrund: Tolk, chefssekreterare, assistent, personalansvarig och rekryteringskoordinator

Det bästa med mitt jobb: Variationen

Mitt drömuppdrag: Att få arbeta med flyktingbarn

Det här visste ni inte om mig: Jag älskar att resa

Favoritroman/Dokument: Mitt förbjudna ansikte, Latifa

Värsta språksynden i dagens svenska: Det finns en hel del, t ex översatta citat och ordspråk

Språkförbistringsminne: De allra första veckorna av mitt liv i Sverige blev jag skickad av min mor att köpa inlagd paprika. Min direkta översättning av inlagd paprika blev sur paprika vilket expediten naturligtvis inte förstod. Detta resulterade i att jag gick runt den manuella disken tog expediten i handen och fick henne med mig ut på gatan och pekade på en burk inlagd paprika i skyltfönstret (jag var inte så gammal på den tiden och tydligen inte så blyg heller). Inte säker på att jag hade gjort om det idag. 


Det här klarar jag mig inte utan i min yrkesvardag: Telefonen

Favoritcitat: Låt inte andras beteende förstöra din inre frid. Dalai Lama

Motto: Behandla andra som du vill bli behandlad själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar